Handelen over internettet griber om sig, og derfor har E-handelsfonden nu søsat en gennemgribende undersøgelse, der fastslår, hvordan danskerne bruger nettet.
Danskerne er tilsynelandende stadig tryghedsnarkomaner, når det kommer til nethandel. Undersøgelsen viser, at forbrugerne fortrinsvis køber på danske sider. De adspurgte har gennemført 79 procent af deres e-handler med danske forhandlere.
Dog er det ikke umiddelbart en topprioritet for de adspurgte, at butikkerne er danske. Faktisk er det kun tre procent ud af de e-handlende, der betragter det som vigtigt, at butikker, som de handler med for første gang, er danske.
E-handelsfondens direktør Lars Schmidt mener, at det er dansk kundeservice, der alligevel får forbrugerne til at strømme til danske butikker.
Samtidig vender danskerne tilbage i stor stil til samme butik. Undersøgelsen viser, at over 60 procent køber i netbutikker, hvor de har købt før.
I undersøgelsen bliver 155 forbrugere interviewet i dybden hver måned, og igennem hvert år bliver 2700 interviewet. 1300 af personerne har prøvet at handle over nettet.