Den fjerdestørste mobiloperatør i Tyskland, O2, har nu fået dom for, at selskabet ikke må inddrage kundernes forudbetalte taletid efter en bestemt periode. Det er ellers normal praksis i mobil-branchen, at kundernes indbetalte penge på inaktive prepaid-konti bliver inddraget, typisk efter 365 dage.
Men landsretten i München har nu slået fast, at de pågældende klausuler i teleselskabernes kundekontrakter er ugyldige. Den eneste mulighed for O2 er nu at forsøge at få sagen for den tyske Højesteret.
Selvom dommen i første omgang kun gælder for O2 og selskabets 4,8 millioner prepaid-kunder, har de tyske forbruger-myndigheder allerede reageret og opfordrer nu landets øvrige teleselskaber til at ændre deres kontrakter. Ellers kan de også risikere at blive trukket i retten.
Den tyske dom kan også få betydning for forudbetalte taletidskonti i resten af EU. Telebranchen har hidtil argumenteret med, at den administrative byrde ville være alt for tung, hvis selskaberne skulle holde styr på kunderne indbetalte beløb i ubegrænset tid og om nødvendigt betale pengene tilbage.
Landsretten i Münich købte dog ikke dette argument og understreger, at kunden har betalt en form for depositum, der naturligvis skal betales tilbage igen. Med den nuværende praksis kan kunderne risikere at miste selv store beløb på 500 eller 1.000 kroner - og det er uacceptabelt, mener retten.
Det er ikke kun mobilselskaber, der har problemer med prepaid-kontrakter. Ip-teleselskabet Skype kom forleden under beskydning, fordi kundernes forudbetalte taletid til SkypeOut-tjenesten konfiskeres efter seks måneder uden opkald.
Men efterfølgende har Skype understreget overfor ComON, at brugere, der har mistet deres forudbetalte taletid, men som ønsker at gøre brug af SkypeOut igen, får ført pengene tilbage på deres konto.