Følg TDCs råd og træd i spinaten

TDC råder sine 67.000 frastødte kunder at lave midlertidige redirects. Men det er det dummeste, de kan gøre, siger ekspert.

Vi anbefaler at kunderne laver redirect til deres nye hjemmeside indtil serverne slukkes samt registrerer deres nye hjemmeside hos de store søgemaskiner.

Sådan lyder rådet fra TDC til de næsten 70.000 kunder, som i næste måned bliver tvunget ud fra TDCs hjemmeside-system, som skal lukkes ned.

Men det råd er en vaskeægte bjørnetjeneste i ordets oprindelige betydning.

Søgemaskineekspert Mikkel deMib Svendsen er forundret over TDCs anbefalinger, som ifølge ham er nonsens for alle med en lille smule kendskab til søgemaskiners anatomi. Rådet om at tilmelde de nye hjemmesider til de gængse søgemaskiner kalder han ubrugeligt, da det ikke har nogen effekt.

Værre er det med redirects.

»Da jeg ikke går ud fra, at kunderne selv har mulighed for at eksekvere ”server side-kode” - altså PHP eller ASP - kan de ikke selv opsætte et korrekt redirect Så det TDC tænker på må være et client side redirect – enten med JavaScript eller META-refresh. Begge dele opfattes meget ofte som spam af søgemaskinerne og kan derfor ende med permanente skadelige virkninger for sitet,« siger Mikkel deMib Svendsen.

»Man skal generelt holde sig fra redirects, fordi de bliver opfattet af søgemaskinerne, fordi man viser søgemaskinen noget, men sender brugerne videre til en anden side,« siger Mikkel deMib Svendsen, der kun vil anbefale den såkaldte 301-redirect-kommando, som er en permanent viderestilling.

Den manøvre har han netop fået en mindre it-virksomhed til at lave for en kunde i stor stil, og han kan derfor ikke forstå, at TDC får det til at fremstå besværligt og dyrt at lave permanente redirects.

»Du ved, man siger, at en advokat lyver, når han åbner munden. På samme måde kan man sige, at en udvikler lyver, når han siger de berømte ord: ”Det kan ikke lade sig gøre”. Selvfølgelig kan det lade sig gøre. Det er fair nok, at man vil lukke en gammel løsning, som ikke er blevet vedligeholdt. Men selv om det koster nogle hundrede tusinde kroner at lave, så burde TDC være store nok til, at hjælpe deres kunder videre på en ordentlig måde,« siger deMib Svendsen.

Den nuværende løsning svarer til, at TDC-kunder bliver smidt ud af telefonbogen. Deres venner og pårørende skal nok finde frem til dem på et tidspunkt, men det er ikke den mest kundevenlige fremgangsmåde, mener Mikkel deMib Svendsen.

Vi lytter
I går meldte One.com og webhotellet Webname sig på banen for at hjælpe de nødstedte TDC-kunder med alternative hostingtilbud. I dag er rækken af firmaer vokset med firmaer, der vil hjælpe.

Surftown.dk har tilbudt at sende teknisk assistance til deres kollegaer hos TDC, hvis telegiganten fastholder, at det er tekniske problemer, der holder TDC fra at lave en løsning med permante redirects. Til det tilbud siger TDC:

»Vi er selvfølgelig altid interesseret i at lytte, hvis der er nogen, der kan foreslå os nogle løsninger, som vi ikke selv har tænkt på. Så Surftown er velkommen,« siger Ib Konrad Jensen fra TDCs presseafdeling.

Men TDC fastholder, at tjenesten er dødsdømt, og permanente henvisninger til de nye sider lyder også som en dødssejler.

Men gør i ikke jeres kunder en bjørnetjeneste, når i beder dem om at bruge nogle råd, som kan opfattes modsat af søgemaskinerne?

»Det mener jeg ikke. I vores FAQ henviser vi til flere forslag. Vi linker direkte til der, hvor man kan omregistre sin hjemmeside hos Google. Google har generelt nogle stærke værktøjer til det her. Det bedste træk er nok, at bruge Google til at finde de hjemmesider, der linker til ens side i øjeblikket, og så sende en mail til dem, som man finder det meste relevant at informere om flytningen,« siger Ib Konrad Jensen.

Til påstanden om, at TDC risikerer at sende sine kunder i unåde hos Google,

»Så vidt jeg ved, så er det ikke sådan, at Google opfatter det som manipulering i hvert eneste tilfælde af redirects. Og de her anbefalinger er lavet af TDC Hosting, som håndterer massevis af hjemmesider, så jeg har tiltro til, at de ved, hvad de taler om« siger Ib Konrad Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere