Forbrugerombudsmanden er nu færdig med en større kampagne mod glemsomme webbutikker.
Helt tilbage i 2007 iværksatte ombudsmanden sammen med flere organisationer en kampagne for at få danske netbutikker til at blive bedre til at oplyse om de 14 dages obligatorisk returret, som danske forbrugere har på nettet.
Men på mange hjemmesider manglede en sætning i stil med denne: ”Du har altid 14 dages fuld returret på alle varer”.
Forbrugerombudsmanden har nu ført ni sager, og den sidste sag blev afgjort i sidste uge. Her fik en mindre netbutik pålagt en bøde på 20.000 kroner for at glemme oplysningen om returretten. Firmaet er gjort anonym i dommen, men der er tale om en mindre webshop, der har handlet med t-shirts, blade og nøgleringe på nettet i flere år.
Den manglende oplysning om retturretten giver som sagt en bøde på 50.000 kroner, der dog er nedsat på grund af butikkens beskedne indtjening. Retten fastholdt dog en høj straf, da firmaet havde været urimelig længe om at rette til - selv efter ombudsmandens henvendelse.
Siden 2007 har otte andre butikker været i retten på grund af de manglende returoplysninger. Det fremgår af forbrugeraftalelovens § 11, stk. 1, nr. 5, at manglende eller forkerte oplysninger om fortrydelsesretten kan straffes med bøde. Hele dommen ligger på Forbrugerstyrelsens hjemmeside i anonymiseret udgave (pdf-fil).