Nu vil en ny søgemaskine indhente Google ved at lade internetbrugere stemme på søgeplaceringer. Inde på siden kan du ved et enkelt klik give en stemme til en hjemmeside, du gerne vil give en stemme på en konkret søgning.
ComON har således i sin egen lille test sørget for, at Kodas side over priser på webradio nu har en bedre placering end Danmarks Radios dr.dk, når du søger på »DR.«
Danmarks Radios hjemmeside er ellers den mest brugte nyhedshjemmeside i Danmark. Efterhånden som flere brugere afgiver deres stemme, vil dr.dk dog højst sandsynligt genvinde sin placering som nummer et.
Men det har en bagside for brugerne, når søgemaskiner bliver mere komplicerede, siger Mikkel deMib Svendsen. Han lever af at optimere hjemmesider, så de får en bedre placering hos søgemaskiner.
»Mere komplekse medier, gør ikke nødvendigvis søgeoptimering sværere for dem, der har den nødvendige erfaring og indsigt, men det gør det sværere for almindelige mennesker, at gennemskue hvornår det sker,« siger Mikkel deMib Svendsen.
Hvis Sproose skulle få flere brugere, så er Mikkel deMib Svendsen klar til at kaste sig over søgemaskinen og manipulere med placeringerne.
Han er dog ikke sikker på, at Sproose eller andre »social search engines« vil være seriøse konkurrenter til Google.
»Men eksperimenterne er bestemt spændende, og det er meget muligt at de sociale dele vil indgå i den generelle forbedring af søgning over tid - men jeg tror ikke det kommer til at stå alene, eller blive det altdominerende element,« vurderer Mikkel deMib Svendsen.
Han giver to bud på seriøse konkurrenter til Google. Den første vil være IBM, der de sidste ti år har udviklet komplicerede søgemaskiner, der dog pt. er bundet af kontrakter med myndigheder.
Andet bud på Googles banemænd er, at to nørder i en garage finder en eller anden tip top idé - akkurat som da Googles egne ophavsmænd startede verdens aktuelt mest populære søgemaskine.
Den endelige version af Sproose bliver lanceret på onsdag ifølge bloggen Crave.