Skulle man en dag få brug for e-mailadresserne til alle offentlige it-chefer, eller bare adressen til alle landets sociale højskoler, så er der snart hjælp at hente. Inden for den kommende måned forventer IT- og Telestyrelsen at gå i luften med den Fælles Offentlige Adressedatabase (FOA).
Databasen vil indeholde oplysninger om samtlige offentlige myndigheder og deres ansatte. På den måde kan både borgere, virksomheder og andre myndigheder nemt danne sig et overblik over præcis hvem hos den enkelte myndighed, man skal kontakte.
Samtidig bliver det muligt at lave udtræk fra databasen over eksempelvis alle kontorchefer, it-chefer eller pedeller i de offentlige institutioner, til brug for udsendelse af e-post eller til brevflettefiler. Disse udtræk bliver dog i første omgang kun tilgængelige for offentlige myndigheder, da IT- og Telestyrelsen frygter at de offentligt ansatte ville blive bombarderet med spam, hvis også private virksomheder kunne lave udtræk fra databasen.
»I forhold til at give private virksomheder adgang til at lave udtræk, er der nogle aspekter, som først skal afvejes nærmere. Når man tænker på de problemer, som eksisterer på grund af spam-mail, er vi nødt til at tage vores forbehold i forhold til adgangen til databasen,« forklarer fuldmægtig i IT- og Telestyrelsen, Kristian Borten.
Databasen er etableret for at støtte e-Dags initiativet, hvor alle offentlige institutioner 1. september sidste år skulle være i stand til at sende og modtage elektronisk post til og fra andre institutioner og myndigheder.
På sigt er det tanken, at FOA skal give myndighederne mulighed for at gemme og vedligeholde adresselister til både internt og eksternt brug, ligesom også oplysninger om amter kommuner skal inkluderes.