Verdens største mobilproducent, finske Nokia, må stadig indkassere et fald i omsætning og markedsandele, mens det går den anden vej for konkurrenterne.
Således kom Nokia ud af andet kvartal af 2004 med et samlet fald i omsætningen på 5 procent til 6,6 milliarder euro eller knap 50 milliarder danske kroner. På trods af omsætningsfremgang i Nokias to sekundære forretningsområder, multimedier og netværk, så var en tilbagegang i den største forretning, mobilproduktionen, på 13 procent, med til at give en samlet tilbagegang for selskabet.
Resultatet på 135 millioner euro eller knap 1 milliard kroner blev en anelse bedre end samme kvartal sidste år.
Nokias topchef Jorma Ollila anslog, at selskabet har en markedsandel på 31 procent af verdens samlede mobiltelefonsalg mod 32 procent i første kvartal af 2004.
Selskabet introducerede 11 nye telefoner i andet kvartal og især den nye Nokia 7200 clamshell-telefon har overgået selskabets salgsforventninger, sagde Jorma Ollila i forbindelse med offentliggørelsen af regnskabet torsdag middag.