Forskere fra Aalborg Universitet skal i samarbejde med private software-virksomheder udvikle metoder til at forbedre brugervenligheden på store danske web-portaler. Det nye forskningsprojekt »Web Portal Usability« har modtaget 5,7 millioner kroner fra Det Strategiske Forskningsråd. Der skal både arbejdes med offentlige og private web-portaler.
»Det kan være internt i en bank, hvor de ansatte tilgår alle systemer gennem portalen. Eller eksternt, hvor en kommunes web-portal giver borgere adgang til at ansøge digitalt om tilladelser eller hente informationer. Brugerne af den type web-portaler er en broget skare, og derfor er det ekstra vigtigt, at portalerne er lette at forstå og anvende. Ellers falder mange af brugerne fra,« siger Jan Stage fra Institut for Datalogi.
Ifølge forskerne er de eksisterende usability-testmetoder både tidskrævende og dyre, og de fungerer bedst på et næsten færdigt system.
»Derfor passer de dårligt til udvikling af web-portaler. Usability-problemerne bliver som regel først opdaget til sidst, hvor der hverken er tid eller økonomi til at forbedre systemet. Så vi vil lave et katalog over mere effektive metoder, der sikrer fokus på brugbarheden helt fra starten,« siger Jan Stage.
En af de deltagende virksomheder er Dafolo i Frederikshavn, der udvikler selvbetjenings-løsninger i form af dialogbaserede forløb, hvor brugerne får hjælp til at indtaste de nødvendige oplysninger trin for trin.
»Myndighederne har flere hundrede formularer, som benyttes til ansøgninger om daginstitutionspladser, boligstøtte, byggetilladelser og alt muligt andet. Hidtil har mange af borgerservice-løsningerne begrænset sig til, at formularen blev lagt på nettet sammen med en henvisning til reglerne på området. Det kan en stor del af borgerne ikke håndtere, og så ringer de til kommunens medarbejdere for at få hjælp. På den måde ryger hele idéen,« siger udviklingschef Orla Pedersen.