Er det rimeligt at IT- og Telestyrelsen fremhæver et specifikt produkt fra Sonofon i en pressemeddelelse om billig mobiltelefoni? Det spørgsmål vil Enhedslistens teleordfører Per Clausen nu have videnskabsminister Helge Sanders svar på, efter at IT- og Telestyrelsen i mandags udsendte en pressemeddelelse om prispjecen "Hallo, hallo - Ved du hvad det koster". Her peger styrelsen specifikt på et produkt fra Sonofon som det billigste mobilprodukt.
Selv er Per Clausen ikke i tvivl.
»Det er ikke acceptabelt at fremhæve et enkelt produkt. Det ville have været bedre med en pressemeddelelse, der fremhævede alle elementer,« siger Per Clausen til ComON.
Ministeren medvirker også selv i den famøse pressemeddelelse, og det undrer Per Clausen at ministeren ikke er mere forsigtig efter de tidligere reklamesager, som Helge Sander har været inddraget i.
»Det er overraskende, at han ikke tænker sig mere om,« påpeger Per Clausen.
Sidste efterår medvirkede Helge Sander i et reklameindstik for pc-producenten HP målrettet mod it-chefer og beslutningstagere i det offentlige, og i foråret var det en pressemeddelelse fra it-firmaerne KMD og SAP, der blev krydret med minister-udtalelser.