Læs også:
Kommuner vil presse dig til selvbetjenings-tasterne
Sådan hamrer vi brugervenlig selvbetjening sammen
Nu er det slut med kun at snakke om tvangs-selvbetjening, som blandt andet også er skrevet ind i den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi frem mod 2015.
For som den første danske kommune er Fredensborg Kommune nu gået i gang med en opdatering af sine selvbetjeningsløsninger og sløjfer på samme tid en række papirformularer til borgerne.
Det skriver kommunen på sin hjemmeside.
Fredensborg har ellers en del selvbetjeningsløsninger i form af blanketter, som borgerne selv kan gå i krig med, mens de venter i køen nede på kommunens borgerservice-centre.
Men Fredensborg erkender nu, at de nuværende løsninger ikke bliver brugt i tilstrækkelig grad, og indtastningsarbejdet af borgernes oplysninger kræver en del økonomiske ressourcer, som kunne blive brugt på andre områder som eksempelvis hjemmepleje og kommunens børn.
"Formålet er med andre ord at frigøre ressourcer til kerneopgaverne. Der vil fra kommunens side løbende blive foretaget en vurdering af forsøgets tilsigtede og utilsigtede konsekvenser," skriver Fredensborg Kommune på sin hjemmeside.
Alle kan få hjælp
Kommunen har i sin egenskab af frikommune med øget afbureaukratisering som følge ansøgt Indenrigsministeriet om, at kommunen afskaffer de fysiske formulerer og erstatter dem med digitale blanketter på nettet.
Det vil i første omgang ske på en række udvalgte områder som folkeregister-adresse, pas, kørekort og opskrivning til institutioner og skole.
Med afløsningen af papiret til fordel for digitale blanketter er det ikke sådan, at it-svage borgere kan sejle i deres egen sø på det store internet.
"De borgere, der ikke selv har mulighed for at benytte sig af den digitale løsning, kan naturligvis få hjælp på kommunens biblioteker, i borgerservice på Rådhuset eller af de støttepersoner, de har kontakt med i det daglige," skriver kommunen på sin hjemmeside.
Fredensborg Kommune ønsker at udbrede de digitale løsninger endnu mere i fremtiden, hvilket naturligvis kræver, at borgerne oplever velfungerende og effektive digitale løsninger," lyder det videre på Fredensborg Kommunes website.
Kommunen vil samtidig arbejde på at øge antallet af de digitale selvbetjeningsløsninger, som også skal fremstå velfungerende ude hos borgerne.
Læs også:
Kommuner vil presse dig til selvbetjenings-tasterne