Artikel top billede

Sådan vinder du it-udbud i fremtiden

I fremtiden vil mængden af offentlige udbud stige eksplosivt, vurderer ekspert. Er du klar?

I dag hærger udbudskaos landet, hvor særligt de offentlige it-udbud, rammeaftaler, med videre rammes af aflysninger, annulleringer og bommerter på stribe.

Ikke desto mindre vil mængden af offentlige udbud stige eksplosivt i fremtiden.

Det spår direktør Christian Kaic fra firmaet Ignizion, der blandt andet har hjulpet større virksomheder som Novo Nordisk, TDC og Københavns Lufthavne med at opnå besparelser på indkøbssiden.

Han peger på, at den offentlige sektor er under massivt pres. Da der bliver flere der skal forsøges, men færre til at betale.

"Da man i et land som Danmark har svært ved, at hæve skatterne er man nødsaget til, at reducere udgifterne," fotæller han.

Derfor vil leverandører i stigende grad skulle håndtere kompleksitet og den juridisk indpakning af udbud, vurderer rådgiveren.

Virksomheder må ruste sig.

Fantastisk forretningsmulighed

For hvis man som virksomhed vælger, at gribe opgaven rigtigt an, kan offentlige udbud være en fantastisk forretningsmulighed.

"Hvis virksomheder skal sikre sig offentlige kontrakter, må de være i stand til at forstå mere og mere komplekst udbudsmateriale."

"Det er ikke længere nok, at være en god sælger. Virksomheden skal også være i stand til at skaffe relevant information og til at strukturere sit tilbud, så kan læses af en ikke-fagmand, som måske i sidste ende er den, der træffer beslutningen om, hvorvidt der skal laves en kontrakt eller ej," forklarer Christian Kaic.

Og der er mulighed for at slå konkurrenterne, vurderer rådgiveren.

"Der eksisterer i dag en skov af virksomheder, der ikke forstår offentlige udbud, og hvordan de fungerer, og området er i kraftig vækst."

"Hvor det tidligere var vigtigt at have nogle gode salgsrelationer, er det i dag vigtigt at forstå, hvordan man overhovedet kommer i spil til opgaverne i den offentlige sektor," siger Christian Kaic.

De gode råd

Derfor gælder det mere end nogensinde, at virksomheder skal forstå processen omkring offentlige udbud.

"Virksomheden skal imponere med, at den forstår hvad der skaber værdi for kunderne," fortæller rådgiveren om udarbejdelsen af buddet til udbyderen.

Og endelig skal virksomheden internt opbygge relevante værktøjer, der kan genbruges hver gang der skal bydes og at man har udviklet de rigtige skabeloner. 

"Virksomheder der satser på offentlige kunder skal opbygge kompetencer og erfaring med at byde på udbud," fortæller rådgiveren.

Samtidig er der uden tvivl meget tid og dermed penge, at spare hvis man er villig til, at lære af andres erfaringer, vurderer Christian Kaic.

Man skal som virksomhed typisk svare på flere udbud, inden man får styr på det grundlæggende, og derfor kan man tabe mange udbud, inden man bliver rigtig god til at svare på dem, forklarer han.

"Hvis man derfor kan have 30-50 procent af en besvarelse klar, giver det tid til at fokusere, på det der har størst betydning i besvarelsen, og vise man er det mest attraktive valg i stedet for at bruge unødigt tid på at udfylde papirerne - hver gang er jo som en eksamen, og er man dårligt forberedt, vinder man ikke udbuddet," lyder rådet.




IT-JOB
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere