Læs også: Danske it-firmaer klager oftere over udbud
It-firmaer klager over udbud som aldrig før.
Men faktisk er udviklingen sund og et udtryk for, at it-firmaer bruges deres legitime ret til at klage, hvis noget ikke er i orden.
Det mener direktør Tom Togsverd fra ITEK under Dansk Industri.
Direktøren peger på, at vi har set nogle sager, hvor myndigheder enten ikke har afholdt udbud, hvor de skulle, har favoriseret nogle firmaer i udformningen af udbud eller sjusket med udvælgelseskriterierne.
Derfor har firmaerne fået nok.
"Vi har nået en kant, hvor man er nødt til at sætte en grænse. Og når nogle begynder at klage, så bliver det ligesom mere legitimt, at gå den vej," siger Tom Togsverd.
Ikke raketvidenskab
Han har intet til overs for de personer, der brokker sig over, at myndigheder drukner i klagesager. For det her er ikke raketvidenskab, mener Tom Togsverd.
"Sværere er det heller ikke at afholde udbud," siger han.
Direktøren mener faktisk, at myndighederne selv har bragt sig i den situation, på grund af de grimme sager man har set.
[b]Læs også: Danske it-firmaer klager oftere over udbud[/b]