Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. august 2007.
Mere end hver anden offentlige virksomhed oplever mathed og manglende lyst til forandringer oven på en hård strukturreform. Det kan lægge en dæmper på regeringens kvalitetsreform.
Rastløse og reformhungrende politikere sætter tryk på hele den offentlige sektor. Velfærd og kvalitet tyder på at blive slagmark i næste valgkamp. Men de mennesker, som skal føre forandringerne ud i livet har fået nok.
Mere end hver anden offentlige virksomhed oplever, at mathed efter strukturreformen er den største barriere for øget effektivisering. Det er en af de mest markante resultater i en ny analyse fra konsulenterne Brøndum & Fliess. Rapporten "Public Digital Governance 2007" bygger på interview med 50 forskellige offentlige virksomheder, fra kommunalt til statsligt niveau.
Matheden kommer ifølge rapporten til udtryk gennem manglende vidensdeling, mindre omstillingsparathed og manglende prioriteringsvilje.
"Jeg er helt overbevist om, at der er mathed i kommunerne, men jeg tror, at sommerferien har gjort godt," siger Charlotte Munksgaard, som er projektchef på borgerbetjeningsområdet hos kommunernes forening, KL.
Konstant reform
Trods træthed blandt medarbejderne har regeringen altså endnu en stor reform på vej. En reform, som efter planen bliver fremlagt i denne måned. Samtidig er der allerede masser af opgaver i digitaliseringsstrategien frem til 2010, og det offentlige skal fra nytår bruge åbne standarder.
"Det er bekymrende, at der er træthed i forhold til nye initiativer, for der kommer til at ske meget i de næste par år," siger Adam Lebech, kontorchef i IT- og Telestyrelsens it-strategiske kontor. Han forklarer, at det kan give problemer, fordi mange af de centrale initiativer er meget afhængige af, at de enkelte myndigheder leverer indholdet.
"Vi arbejder på højtryk med at lave næste generations borgerservice. Vi arbejder med borgerportalen, men det er en opgave som skal løftes decentralt," siger Adam Lebech.
Charlotte Munksgaard fra KL forklarer, at de kommunale medarbejdere er ved at vænne sig til en ny virkelighed.
"Vi må forholde os til, at vi nu er i en lang reformproces med reformer hele tiden. Så kan vi jo ikke bare læne os tilbage og sige stop," siger hun og tilføjer, at digitaliseringen i de fleste tilfælde har til formål at gøre arbejdet lettere.
I rapporten fra Brøndum & Fliess peger offentlige ledere også på to andre problemer, som blokerer udviklingen. I alt 22 procent mener, at kompetencemangel og rekrutteringsproblemer er den største barriere for øget effektivisering af processerne. Det kan give yderligere problemer i en tid, hvor både private og offentlige arbejdsgivere jager kvalificeret arbejdskraft.
OriginalModTime: 16-08-2007 14:41:29