Danske netbutikker kan erobre Norge

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. april 2007.


De danske digitale købmænd bør udstille deres varer for nordmændene. Det norske e-marked ligner nemlig det danske. Blot har nordmændene flere penge at købe for.

Det norske e-handelsmarked er en kloning af det danske. Bortset fra at kunderne har flere penge at købe for. Med i alt 7.700 aktive danske netbutikker har Danmark en god chance for at skabe et norsk eksport-eventyr.
"Der er mange lighedstræk mellem Danmark og Norge, både på det kulturelle og juridiske område. Norge er derfor et e-handelsmarked, som er særdeles velegnet for mindre danske virksomheder, der ønsker at gøre deres første erfaringer som eksportører," siger handelsrådgiver Henrik Visby fra Den Danske Ambassade i Oslo. Og det norske e-handelsmarked er en sand lækkerbisken.
"Der er i Norge stor tradition for at handle via postordre, og den norske geografi og høje levestandard gør det til et attraktivt e-handelsmarked," siger han. Det norske marked er grundlæggende lettilgængeligt for danske eksportører. Markedet har en overskuelig størrelse, og de færreste danskere vil opleve sproglige vanskeligheder. Afstanden fra Danmark er begrænset, selv om landets geografiske udstrækning betyder, at de nordlige dele af landet ligger ganske fjernt. Den norske befolkning er nemlig koncentreret i den sydlige del. Og med kun 4,6 millioner indbyggere er Norge simpelthen for lille til, at mange store internationale virksomheder satser voldsomt på det.
Venter vækst
Men befolkningens høje købekraft er tillokkende for mindre virksomheder. "Det forventes, at e-commerce vil udvikle sig meget i nærmeste fremtid," siger Henrik Visby.
Og det gælder både business-to-business, business-to-
government og business-to-consumer.
For business-to-consumer er det de klassiske produkter som banktjenester, musik, rejser, billetter, bøger, beklædning, (jule)gaver, hotelophold, computerudstyr, software, informations- og underholdningstjenester, der fylder nordmændenes online-indkøbskurve.
Portalen www.ehandel.no, der skal fremme brugen af elektronisk e-handel i det offentlige, blev officielt åbnet i juni 2002. Den har været med til at fremme business-to-goverment handlen på nettet, forklarer Henrik Viby
Målet er, at 25 procent af al den offentlige sektors driftsbaserede indkøb foretages via portalen i 2009. Det svarer til et beløb på et sted mellem 25 til 30 milliarder norske kroner.
79 procent af de store norske virksomheder forventer en stigning inden for business-to-business, business-to-government og business-to-consumer. Danske underleverandører, der har en e-handelshjemmeside, vil kunne tilpasse den til det norske marked også.
Oversætter hjemmesider
Den Danske Ambassade i Oslo sidder klar ved telefon og e-mail, hvis de danske e-handelsdrivende ønsker at erobre Norge.
"Vi kan hjælpe med oversættelse af indhold på en hjemmeside, hjælp til registrering af domænenavn, registrering af selskab, råd og vejledning omkring told og afgiftsforhold og med at finde partnere til at håndtere eventuel logistik og reklamationer," fortæller Henrik Visby.
Mange danske selskaber vurderer det norske marked som et "udvidet hjemmemarked". Det er på mange måder også rigtigt, men der er dog en række forhold, man bør være opmærksom på, forklarer Henrik Visby.
"Man må ikke slække på kravene til professionel markedsføring. Eksportørens succes på det norske marked afhænger i høj grad af markedsføringen," siger han.
Ved udvælgelse af samarbejdspartnere er det vigtigt at besøge dem personligt. Det er urealistisk at gå ud fra, at man etablerer forretningsforbindelser fra dag et. Som regel må der flere besøg til.
"Kemien er vigtig for den norske partner. En dansk partner skal overbevise nordmændene om sin seriøsitet. Derudover skal danskerne ikke være for påtrængende, da der i Norge er en lavere tærskel for, hvornår en person opfattes som påtrængende," forklarer Henrik Visby. Og det gælder også, når man finder en norsk partner, der for eksempel skal stå for distribution og reklamation for en e-handelsbutik.
Henrik Visby advarer imod at tro, at man blot skal købe et norsk domæne, og så er det hele klart.
"Der er visse barrierer for butikker, der ønsker at sælge kød, frugt og grønt til nordmændene, da Norge ikke er medlem af EU, og der derfor er en række importregler på området," siger han.
Ved udgangen af 2005 var Norge det femtestørste eksportmarked for Danmark. Og efter befolkningens størrelse det næststørste. Den samlede danske eksport til Norge udgør i dag 5,25 procent af al dansk eksport.
Behov for investeringer
Det er først i de senere år, at den norske it-branche for alvor har rejst sig efter it-boblen eksploderede. Og det gælder også for andre områder end e-handel.
"Der ligger et udtalt behov for investeringer i it-personale, hard- og software, og eksperter forventer derfor en markant stigning i it-investeringer i de nærmeste år," siger Henrik Visby.
Tal fra IDC viser da også, at det norske IKT-marked, eksklusiv telekommunikationsprodukter og tjenester, har haft en vækst på cirka 10 procent i 2005.
Et andet tegn på, at optimismen er på vej tilbage, er, at antallet af nye it-virksomheder steg med 7,3 procent i 2004 i forhold til 2003. Til sammenligning var væksten i 2002 på 0,5 procent og i 2003 var der en negativ vækst på 2,5 procent.

Sidehistorie:
iMusic.dk er klar til eksport
Den danske e-handelsbutik imusic.dk vil i løbet af 2007 have et norsk udstillingsvindue. Norge bliver firmaets første eksportmarked.
Direktør John Rishøj har længe gået med overvejelserne, og i 2007 skal det være.
"Vi har fra flere steder erfaret, at e-markedet meget ligner det danske, og derfor prøver vi deroppe først," siger han.
iMusic.dk har forberedt deres hjemmeside til også at kunne sælge til andre lande, og Norge bliver altså det første.
Valget faldt også på Norge, fordi det geografisk ligger tæt på Danmark.
"Det vil være muligt at komme hurtigt i gang deroppe. Desuden forstår langt de fleste nordmænd dansk, hvilket er en indlysende fordel i den daglige kundekontakt," siger han.
iMusic.dk åbnede i 2005 med onlinesalg af musik og film på cd og dvd og har i dag musik og film på 1.200.000 titler og modtager otte forskellige former for onlinebetaling.
I dag udgør salget til Norge kun 2 procent af omsætningen.
"Vi forudser en flerdobling af omsætningen inden for de næste 12 måneder efter introduktionen i Norge," siger John Rishøj.
Men en vigtig forudsætning er en forenkling af betalingsproceduren. Det vil sige med "lokale" betalingsmuligheder og kundesupport.
"I modsætning til vores konkurrenter besvarer vi også kundehenvendelser per telefon, hvilket er afgørende, hvis man vil yde en ordentlig kundeservice," siger han.
John Rishøj regner ikke med at oprette en fysisk filial i Norge i første omgang, men afhængig af udviklingen kan han ikke udelukke det på længere sigt, da det vil forenkle logistikken.

billedtekst: Eksport Stakkevis af cd'er og dvd'er bliver i fremtiden sendt til det fjeldrige land mod nord, hvis det står til direktør John Rishøj fra iMusic i Århus. Foto: Chili foto

OriginalModTime: 19-04-2007 12:47:42




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ed A/S
Salg af hard- og software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere