Iværksættere i mesterlære

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. september 2006.


- Landmanden har iværksætterkulturen i blodet. Det kan vi lære af, sagde tidligere Giga-chef Finn Helmer på iværksættermessen Iværk06, hvor der var gode råd til håbefulde
virksomhedsstartere.

Hvor går iværksætterne hen, når de skal have gode råd om virksomhedsstart, eller om hvordan de kommer videre med deres forretning og bliver en vækstvirksomhed?
Et af stederne var fredag og lørdag iværksættermessen Iværk06 i Forum i København.
Iværksættermessen, der er arrangeret af Multidata, havde i år godt 100 udstillere i skikkelse af revisorer, jurister, virksomheder inden for salg, markedsføring og it. Der var boder med sparring om stress­håndtering, markedsføring, eksportstrategier.
Fra scenen bag det det velbesøgte udstillingsareal kunne de fremmødte høste råd, vejledning og peptalk fra to prominente iværksættere, nemlig manden bag milliardvirksomheden Giga, Finn Helmer, og Jonas Kjellberg, som er en af de svenske hovedmænd bag Skype, der for et par år siden skød op som en paddehat på steroider og endte med at blive solgt til amerikanske eBay for 16 milliarder kroner.

I 2000 solgte Finn Helmer som chef for Giga den chipproducerende danske virksomhed til amerikanske Intel for ti milliarder kroner. Den handel gjorde alle 200 medarbejderne med mindst to års ansættelse til millionærer. Selv tjente han 300 millioner kroner.
Pengene gav ham friheden til at bruge endnu mere tid på den aktivitet, der i forvejen interesserede ham mest, nemlig at starte virksomheder og se dem vokse.
- Vi taler så meget om, at succesrige danske virksomheder ryger til udlandet. I Gigas tilfælde havde vi ikke andre muligheder. Giga var ledende på et verdensmarked, som var ved at eksplodere. Vi ville være havnet i en situation, hvor vi ikke kunne levere. Kan du ikke levere varen, dør du. Derfor var vi nødt til at gå sammen med en af de store. Men læg mærke til, at der startet 15 nye virksomheder oven på det gamle Giga, sagde han.
Hans entusiasme må smitte enhver, der tumler med planer om at starte virksomhed, men Helmer lægger ikke fingrene imellem, når han beskriver mængden af arbejdstimer, der skal investeres for at blive en succes.
- Det skal være sjovt at gå på arbejde. Ellers holder det ikke. Man skal ikke starte virksomhed for pengenes skyld. Man skal beholde sit gode job og starte virksomhed ved siden af. Så slipper man for at gå fra hus og hjem, hvis det går galt, sagde han til tilhørerne. Mange var helt unge mennesker. De smilede nervøst, da Finn Helmer fortalte, at han selv arbejder hele tiden og altid har drevet flere virksomheder i fritiden ved siden af sit daglige job.

Hvis Danmark skal i front på iværksætterområdet, skal vi dyrke iværksætterkulturen. Og den ligger i virkeligheden i vores gener, for Danmark er traditionelt et landbrugsland - og findes der en mere dristig iværksætter end landmanden?
Ikke ifølge en af Danmarks mest succesrige iværksættere:
- En landmand køber en gård for penge, han ikke har. Han fremstiller produkter, som han ikke kan styre - for hvem kan styre vejret? Han sælger sine produkter på et marked, hvor priserne er helt løse. Hvis jeg skulle vælge mellem to ens kandidater til min virksomhed, men hvor den ene var landmand, ville jeg vælge landmanden. Han har iværksætterkulturen i blodet, sagde Finn Helmer.
- Det er ikke de store, der slår de små. Det er de hurtige, der slår de langsomme, betroede Jonas Kjellberg forsamlingen på rivende amerikansk. Han taler selvfølgelig også svensk, men ikke længere i business-sammenhæng. Det føles for underligt, synes han.
Det er fair nok. Skype er om noget et internationalt fænomen med cirka 200.000 nye Skypere hver dag, syv millioner samtidige brugere og en andel på syv procent af alle internationale telefonopkald i verden.

Men hvordan rejser man penge til en virksomhed, der vil forære sit produkt væk til folk, som til gengæld kan ringe gratis via deres internetforbindelse?
- Finansieringen i starten var det vanskeligste. Det lød trods alt for mærkligt for de fleste investorer. Det endte med at blive familie og venner, der skød penge i det, sagde Jonas Kjellberg.
At Skype så hurtigt blev en massiv succes, skyldtes kulturen på nettet, der udbredte produktet til hele verden via downloads, helt uden om de traditionelle forhandlerkanaler - og helt uden markedsføring.
Eftersom Skype-programmet er gratis, bliver pengene tjent på forskellige andre services, og det var de tusinder af potentielle kunder i Skype-brugerbasen, der gjorde virksomheden interessant for eBay.
Finansiering og fremmed kapital er vigtig for en ny virksomhed, hvis den skal udvikle sit produkt, ansætte folk og markedsføre sig. Sådan går mange iværksættere i hvert fald rundt og tror. De mener, at det eneste saliggørende er et ordentlig skud venturepenge. Intet kunne ifølge Finn Helmer være mere forkert.
- Hold jer fra venture-penge, de er farlige. Det er ikke engang sikkert, at venture-folkene er dygtige nok til at hjælpe dig. Men det er helt sikkert, at du mister retten til at bestemme. "Jamen, venture-folkene får kun fem procent af min virksomhed", siger du måske. Men hvad så, når pengene er brugt, og du skal have flere? Så ejer du ikke virksomheden mere, og var det en god ide eller et godt produkt, du havde, så ejer du det ikke mere, siger han.

Finn Helmer har travlt med at rådgive virksomheder, og han opfordrer gerne de unge iværksættere til at kontakte sig. Men gør det kort og præcist, for han er meget optaget og desuden svær at få fat i.
- Lad være med at sende mig en business-plan. Jeg er ligeglad med business-planer, for jeg ved, hvordan de bliver til. Jeg investerer aldrig i en drøm, men i et produkt. Så vent med at kontakte mig for gode råd, indtil I kan fortælle: hvad er produktet, hvad koster det at lave, hvor mange kan I sælge, og hvor mange af jeres kunder har skrevet under på, at de gerne vil købe det. I skal ikke færdigudvikle produktet, før I ved, at I kan sælge det. Markedet skal med fra starten, slog han fast.
Så er der lige det der med kunderne. Den er faktisk simpel.
- Når kunden siger hop, så hopper du. Når kunden siger højere, spørger du hvor højt. Det handler kun om kunden. Brug jeres sunde fornuft, uanset hvem I får råd af. Lad være med at bruge jeres penge på konsulenter, der skal afdække markedet for jer. Det gør I billigere og bedre ved selv at kontakte til kunderne og spørge, hvad de vil have, lyder rådet fra Giga-manden.

En alvorlig barriere for udviklingen af små virksomheder er ofte stifteren af virksomheden selv, også kendt som ejer-lederen. Det er manden eller kvinden, der påtager sig alle opgaver selv, og dermed går hen og bliver den største forhindring for, at virksomheden kan blive en vækstvirksomhed.
- Den rigtige mand skal sidde i chefstolen. Hvis det ikke er ejeren, må han skiftes ud. I Giga havde vi den bedste direktør. Det var så ikke lige mig, men vores lederteam på syv personer. I skal danne teams. Det er sådan man skaber mirakler. Man løfter for hinanden, og man har det sjovt samtidig. I en ny virksomhed skal alle gøre det, der er nødvendigt. Hvis den grønne plante ovre i hjørnet mangler vand, så finder man en vandkande og giver den vand - uanset om man er ingeniør og egentlig er ansat til at udvikle software. Der er ingen arbejdsgrænser i en iværksættervirksomhed, siger Finn Helmer.

Billedtekst:
MIRAKLER - I skal danne teams. det giver mirakler. En virkelig teamdræber er sladder og internt spil. Politik på en arbejdsplads er dræbende, det skal slås ihjel med det samme. Det har jeg altid gjort, sagde Finn Helmer fra det tidligere Giga på iværkssættermessen Iværk06 i sidste uge.
Arkivfoto: Hans Juhl

OriginalModTime: 08-09-2006 10:45:37




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere