HP skifter image

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. december 2005.


HP fokuserer på administrationssoftware, serviceorienteret arkitektur samt software til compliance.

I denne uge løb HP's årlige Software Universe af stabelen. I det store konferencecenter Akropolis i Nice var der samlet flere end 3.200 kunder, analytikere, brugere og pressefolk. Alle var kommet for at høre, hvilke nyheder HP havde på software-fronten.
Topnyheden var annonceringen af OpenView Dashboard. Som navnet antyder, kan brugerne af OpenView Dashboard opbygge deres eget personlige instrumentbræt, der viser helbredstilstanden for forskellige vigtige forretningsservices.
Derudover præsenterede HP version 2.0 af OpenView Business Process Insight samt version 5.0 af OpenView Service Desk.
Dashboard, Business Process Insight og Service Desk er alle produkter under HP's OpenView-suite, der skal gøre administrationen og overblikket over en virksomheds it-systemer nemmere.

Salget af OpenView voksede med 16 procent i 4. kvartal 2005 sammenlignet med året før og anses som nøglen til en profitabel software-division i HP. Det lykkedes da også for HP's software-division at tjene penge i 4. kvartal 2005. Det bryder med en lang tradition hos HP for at tabe penge på software-divisionen.
Derfor var det måske en overraskelse, at den øverste chef for HP's software-forretning, Nora Denzel, valgte at forlade HP ugen før HP's Software Universe begyndte. For nogle iagttagere var det dog ikke uventet, at Nora Denzel trådte tilbage. Hun hørte til inderkredsen hos den tidligere topchef Carly Fiorina, der blev fyret i begyndelsen af året.
Ifølge Andy Isherwood, chef for HP's europæiske softwareforretning, kom Nora Denzels opsigelse som en overraskelse for ledelsen i HP.
- Vi var overraskede, men Nora har åbenbart valgt at stoppe med nogle gode resultater, sagde Andy Isherwood og henviste til software-divisionens første kvartalsoverskud.

Det blev derfor ikke Nora Denzel, der holdt åbningstalen, men derimod Andy Isherwood og Russ Daniels, HP's CTO for software og adaptive enterprise.
Andy Isherwood slog fast, at software er en væsentlig del af HP's vækststrategi. De seneste to år har HP da også købt ikke mindre end 11 software-firmaer. De 11 firmaers produkter vil blive integreret i HP's eksisterende produkter og skal således styrke HP's position inden for it-management, netværks- og applikationsadministration samt identity management.
Andy Isherwood fremhævede det igangværende køb af Peregrine som vigtigt i HP's vækststrategi. Det var i september i år, at HP meldte ud at, de ville betale omkring 2,7 milliarder kroner for Peregrine, der specialiserer sig i service management software. Ideen er, at Peregrines ServiceCenter skal integreres med HP's OpenView Service Desk. Handlen er endnu ikke afsluttet og forventes først at være gennemført i starten af det nye år.
Thomas Mendel, vice president hos Forrester, vurderer, at HP's strategi med at fokusere på service management er fornuftig.
- Vi ser, at virksomhederne i stigende grad bevæger sig imod en mere struktureret administration og styring af deres it-infrastruktur, siger Thomas Mendel.
Han refererer til en Forrester-undersøgelse, der viser, at 14 procent af adspurgte virksomheder er ved at implementere såkaldte ITIL-services. Det er it-services, der overholder defacto-standarden inden for it-servicemanagement; ITIL.
HP fremhævede flere gange, at deres produkter skaber bindeleddet mellem it og forretning, ved at forretningsprocesser kan mappes til underliggende it-services ved hjælp af HP's produkter.

Det tidligere meget teknisk-orienterede ‘ingeniørfirma' er således begyndt at tale meget mere om forretningsprocesser. Dog understreger HP med øverste chef, Mark Hurd, i spidsen, at HP ikke skal være forretningskonsulent som IBM er blevet, efter den blå gigant købte PriceWaterhouseCoopers.
HP vil overlade rendyrket forretningsrådgivning til HP's partnere.
Som symbol på ‘ingeniøren' der med årene er blevet mere forretningsorienteret, kunne CTO Russ Daniels være et godt eksempel. Han trådte ind på Akropolis konferencecentrets scene med hestehale og ørering, iklædt et klædeligt jakkesæt. I sin del af åbningstalen understregede Russ Daniels, at SOA, virtualisering og automatisering er hovedingredienser for virksomheden, der ønsker at være hurtig til at tilpasse sig ændringer i omgivelserne. En virksomhed, som HP betegner som Adaptive Enterprise. Nogle af de ændringer som kommer udefra er blandt andet lovgivningsmæssige krav som Sarbanes-Oxley og Basel II. HP forventer, at kravet om tilpasning af it-systemer til lovgivning vil stige i de kommende år - også i Europa, hvor nogle lande har valgt at betragte snakken om compliance som et amerikansk fænomen.

I juni i år introducerede HP OpenView SOA Manager og OpenView Compliance Manager. SOA Manager skal gøre det enklere at administrere en serviceorienteret arkitektur, mens Compliance Manager skal gøre det enklere at sikre, at en virksomheds it-services lever op til forskellige krav om dokumentation af forretningsprocesser.
Thomas Mendel fra Forrester bifalder HP's fokusering på SOA.
Ifølge en Forrester-undersøgelse har 77 procent af de helt store virksomheder en SOA-strategi. Men også blandt de mindste virksomheder, på SMV-markedet, er der interesse for SOA. Her melder 32 procent af de undersøgte SMV-virksomheder, at de er i gang med SOA, eller at de har en SOA-strategi.
Ifølge HP's Russ Daniels har pionervirksomhederne inden for SOA overstået pilotprojekterne og er nu igang med at sætte SOA-baserede systemer i produktion. Her vil de blandt andet få brug for OpenView SOA Manager, mener HP.

billedtekst: overblik Med OpenView Dashboard kan man danne sig et overblik over forskellige vigtige forretningssystemer.

billedtekst: Uden softwarechef En uge før HP's årlige softwarekonference, trådte Nora Denzel tilbage som topchef for HP's Software




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere