Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. november 2005.
Sharp oplever høj vækst i salget af multifunktionsprintere i Danmark. For at fastholde væksten søger Sharp nu nye partnere.
Elektronikproducenten Sharp kan opvise nogle imponerende væksttal for salg af multifunktionsprintere (MFP), og hvis væksten skal fastholdes, er det nødvendigt med nye partnere, mener Sharps danske direktør, Torben Lund Rasmussen.
- Når vi ser på tallene for 2005 i forhold til 2004, så ligger vi allerede på 99 procent af vores budget, så vores forventninger til i år kommer til at holde stik, men de kommer ikke til at holde i 2006, hvis vi ikke får nye partnere, siger han.
Sharp i Danmark oplyser, at virksomhedens salg på området kopi og print voksede med 289 procent fra 2003 til 2004 - men også at den voldsomme vækst siden er dalet til et mere behersket niveau: 149 procent fra første halvår 2004 til første halvår 2005.
Mest aggressiv i Danmark
Sharp-direktøren ser to muligheder for at øge antallet af partnere. Enten at købe sig til nogen eller tilbyde potentielle partnere eller eksisterende partnere mulighed for eksklusivitet.
- Vi går mest efter et samarbejde, der ikke har med opkøb at gøre, for det er den måde, som vores Sharp-centre fungerer på i dag, siger Torben Lund Rasmussen.
Han oplyser endvidere, at der allerede er mulige partnere i søgelyset, når det drejer sig om det sydlige og vestlige Jylland samt Sydsjælland. Sharp-direktøren vil dog ikke sætte antal på, hvor mange nye partnere Sharp er på udkig efter i de pågældende områder.
- Hvis vi arbejder med den rigtige partner med de rigtige visioner og den rigtige økonomi, så går vi også ud fra, at vi laver et forholdsvis stort eksklusivområde for den pågældende partner, siger han.
I Sverige har Sharp allerede en førende position inden for salg af MFP-udstyr, så derfor er vækstmålene her ikke så aggressive som i Danmark, men Torben Lund Rasmussen oplyser, at Sharp også i Norge har sat turbo på salgsforventningerne, men forventningerne til det danske marked er dog de største.