Lej dig til IP-telefoni

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. november 2005.


Med IP-telefoni følger der også mere teknisk bøvl end med gammeldags telefoner. Men det kan man betale sig fra.

Ifølge IDC vil lejede IP-telefoniløsninger vokse markant til næste år, men allerede nu er nogle leverandører begyndt at leje IP-telefoni ud.
Typisk koster det et engangsbeløb at få etableret en lejet IP-telefoniløsning og derefter et månedligt abonnement. Ved at leje IP-telefonien slipper virksomhederne for selv at stå for driften af et IP-telefoni-anlæg.

Det 10 mand store Info-Connect har leveret en række lejede IP-telefoni-løsninger til erhvervskunder. Det er først og fremmest konferencecentre, restauranter og barer, som har valgt at lade Info-Connect tage sig af deres telefoni.
- Med en hostet løsning skal virksomheden ikke have et telefonanlæg stående. Al udstyret står hos os, så der skal blot etableres en IP-forbindelse fra virksomheden til vores driftscenter. Vi anbefaler en VPN-forbindelse med to megabit båndbredde eller derover, siger direktør for Info-Connect Rasmus Teilmann.
De to megabit skulle være nok til de flestes behov.
- Vores udstyr er baseret på Avaya, og det kan skaleres op til mange tusinde brugere. En telefonsamtale fylder 32 til 64 kilobit afhængig af, hvilket codec der anvendes, så der skulle være plads nok, siger Rasmus Teilmann.
Ud over VPN-forbindelsen skal virksomheden have nye telefoner eller en konverter til eksisterende analoge telefoner og telefax.
- Til vores løsning skal der anvendes Avaya IP-telefoner. Kunderne vælger altid at skifte deres gamle telefoner ud, når vi etablerer løsningen, men en konverter kan anvendes, hvis man har en hjemmearbejdsplads, siger Rasmus Teilmann.
Prisen for etablering af en lejet IP-telefoni-løsning afhænger meget af kundens ønsker og behov, men en grundopsætning vil typisk ligge på mellem 10.000 og 50.000 kroner.
Ud over engangsomkostningerne ved at etablere løsningen kommer et månedligt abonnement. Det afhænger ligesom engangsudgiften af systemets funktionalitet. En enkel opsætning med et hovednummer og direkte nummer til fem personer vil ifølge Rasmus Teilmann koste omkring 1.000 kroner.
For de penge sørger Info-Connect for opsætning, sikkerhedsopdateringer, køling, strøm og løbende overvågning af server. Med løsningen kan ansatte på geografisk adskilte lokationer ringe gratis til hinanden, mens opkald til andre telefoner takseres til normal samtaleafgift.

Den danske telegigant TDC er
også begyndt at tilbyde hostede IP-telefoni-løsninger rettet mod erhvervslivet. Indtil videre har TDC to produkter, mens et tredje produkt er under udvikling.
- Vores TDC Hosted IP Telefoni er rettet mod firmaer med 75-5.000 brugere, men kan udvides til endnu flere brugere, siger Jens Bech Andersen, produktchef hos TDC.
Løsningen fra TDC bygger på Cisco Call Manager. Kunderne vælger selv, hvilken funktionalitet IP-telefonien skal give dem.
- Løsningen kan tilbyde så mange faciliteter, at det er bedst, at kunden selv vælger, hvilke features han ønsker i sin opsætning, siger Jens Bech Andersen.
Et eksempel er muligheden for unified messaging, der gør det muligt at integrere IP-telefonien med e-mailprogrammer som Outlook. Telefonbeskeder vil således kunne blive sendt som en e-mail med vedhæftet lydfil til en eller flere e-mail-adresser.
Prisen for TDC Hosted IP Telefoni afhænger af, hvilke faciliteter kunden ønsker. Ifølge Jens Bech Andersen vil der være en engangsomkostning på minimum 16.000 kroner og en abonnementspris per bruger på 65-115 kroner.
Ligesom Info-Connect fremhæver TDC, at med en hosted IP-telefoniløsning slipper virksomhederne selv for besværet med at drive IP-telefonien.
- Vi sørger for driftsstabilitet og for, at systemerne opdateres med nye faciliteter, funktioner, fejlhåndtering og patches. Hvis en virksomhed selv etablerer IP-telefoni, skal virksomheden selv stå for drift, vedligehold, overvågning af serverne samt have personale med systemkompetence, siger Jens Bech Andersen.
Selskabet har tilbudt TDC Hosted IP Telefoni i ni måneder og er godt tilfreds med de hidtidige resultater.
- Målet var at have 13.000 brugere inden udgangen af 2005. Indtil nu har vi mellem 13.000 og 15.000 brugere, siger Jens Beck Andersen, der forventer en kraftig vækst for TDC Hosted IP Telefoni i løbet af 2006.

For tre måneder siden lancerede selskabet et produkt kaldet TDC IP Telefoni Flex rettet mod mindre erhvervsvirksomheder med 12-240 ansatte. Her sætter TDC router og switche op ude hos kunderne. Kunderne kan så få koblet pc'er og IP-telefoner på switchen. Et lokalnet er således en del af TDC IP Telefoni Flex, der har en startomkostning fra 16.000 kroner og et månedligt abonnement på 70-115 kroner per bruger.
- Vi lancerede TDC IP Telefoni Flex for tre måneder siden og har godt en håndfuld kunder. Vi har store forventninger til, at 2006 bliver et virkelig godt år med adskillige hundrede kunder, siger Jens Bech Andersen.

TDC regner med at have en service rettet mod de helt små virksomheder klar i løbet af 2006.
- Vores segment er virksomheder ned til fem ansatte. I princippet er der ingen nedre grænse, men virksomheder med mindre end fem ansatte har ikke så stort behov for en hostet IP-telefoni-løsning, siger Mette Hjelm, produktchef hos TDC, om det kommende produkt.
Der er tale om en abonnementsordning, hvor virksomheden betaler et fast beløb om måneden. Prisen er endnu ikke fastlagt. Ifølge Mette Hjelm gør TDC meget ud af at udvikle en webbaseret selvbetjeningsdel, der skal gøre det enkelt for de små virksomheder at benytte IP-telefoni. Selvbetjeningsdelen vil have en administratordel og en brugerdel. Administratoren kan købe nye faciliteter, mens brugeren kan ændre sin konfiguration. Nye faciliteter, som administratoren kan vælge til eller fra, kan eksempelvis være at etablere søgegrupper, hvor der ringes rundt til en defineret gruppe, hvis der ikke er nogen, der tager telefonen på et bestemt tidspunkt.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere