Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 16. september 2005.
Mobiloperatøren Sonofon, der for nylig blev overtaget af norske Telenor, har ansat to garvede it-folk til at stå i spidsen for den danske forretning.
Mobil I Sonofon er de ikke i tvivl om, at integration af it i mobile løsninger er fremtiden, når det gælder om at erobre nye erhvervskunder. Derfor har koncernen, der for nylig blev overtaget af norske Telenor, og som blandt andet også omfatter internetudbyderen Cybercity, sat to garvede it-folk i spidsen for den danske operation.
Det er Henrik Clausen, der er blevet hentet fra Cybercity og gjort til administrerende direktør for hele den danske forretning, og så den nye erhvervsdirektør, Sten Mortensen, der kommer fra en stilling som europæisk direktør for Hewlett-Packards strategi og planlægning og dansk direktør for printere og kameraer. Og selv om der umiddelbart er langt fra mobiltelefoner til farvepatroner, mener Sten Mortensen ikke, at der rent forretningsmæssigt er den store forskel fra at sælge kameraer og printere til at levere professionelle mobilløsninger til det danske erhvervsliv.
- Der er i begge tilfælde tale om et knaldhårdt marked med stor konkurrence. Man bliver nødt til at kunne skille sig ud, hvis man vil gøre en forskel, så jeg tror, det på mange måder vil være det samme. Men selvfølgelig er der forskel på de to markeder, og det vil jeg tage som en udfordring, siger han.
Ikke it-leverandør
Når han og Henrik Clausen er blevet hyret til at stå i spidsen for Sonofon, skyldes det en klar opfattelse af, at it og forretningsforståelse for mobile løsninger kommer til at spille en afgørende rolle i fremtiden.
- Fremtiden kommer til at ligge i at integrere it og mobiltelefoni. Danmark er allerede langt fremme, når det gælder anvendelsen af forskellige mobile tjenester, men vi har kun set toppen af de muligheder, som vi vil komme til at se fremover, siger Sten Mortensen.
Han afviser dog, at Sonofon selv vil komme til at stå for udvikling af deciderede it-tjenester.
- Vi skal ikke til at være it-leverandører. Vi skal være de bedste til at levere mobiltelefoni. Men vi skal også sørge for, at den nødvendige infrastruktur er til stede for de mobile tjenester, der dukker op, så det bliver et samspil mellem både de it-mæssige muligheder og de mobile muligheder, siger erhvervsdirektøren.
Nye partnere
En lang række af de løsninger, som Sten Mortensen forestiller sig, at morgendagens mobile medarbejdere kommer til at betjene sig af, er slet ikke udviklet endnu. For en gangs skyld kan vi i Norden og Europa ikke blot kopiere de amerikanske løsninger, for lige præcis når det gælder om at udvikle løsninger til GSM-nettet, halter USA stadig efter Europa. Derfor er en af de første opgaver, som Sten Mortensen vil kaste sig over, netop at puste nyt liv i det partner-net, som Sonofon i dag har blandt it-forhandlere og systemintegratorer.
- Vi har ikke i dag de forhandlere og partnere, som vi skal bruge. Så derfor har vi behov for at få fat på flere partnere, og hos de eksisterende finde ud af, hvordan vi bruger hinandens kompetencer bedst, siger han.
Sten Mortensen erkender dog også, at der i øjeblikket er en vis afventen i markedet, fordi selv om der findes masser af teknologiske muligheder for at lave spændende løsninger, er der stadig lang vej til at gøre disse løsninger kommercielt attraktive.
- Det er en del af udfordringen i forhold til teknologierne både inden for hardware og kommunikationsbranchen at finde frem til, hvor der er penge at tjene. Der er en masse teknologier, men man skal også kunne finde de indtægtsstrømme, der ikke alene kan betyde, at man overlever, men også tjener nok til, at man kan udvikle forretningen. Og det sidder der mange og venter på lige nu, siger han.
Nye teknologier
Sonofon har dog ikke tænkt sig at lade det blive ved blot at vente, men vil opsøge partnere med henblik på at skabe nye forretningsmuligheder - ligesom koncernen vil være på udkig efter teknologier, der kan blive banebrydende i fremtiden.
- Vi er meget interesserede
i virksomheder, der kommer frem med nye teknologier. Vi er ikke af den opfattelse, at vi skal have det hele i vores egne bøger. Men vi har købt op, og det vil vi gøre igen, hvis vi vurderer, at der er tale om teknologier, der vil udvikle sig til basisteknologier. Alternativet er, at vi skal udvikle tingene selv, og det vil ikke være rationelt. Udviklingen viser, at de gode ideer altid kommer fra de virksomheder, der har specialiseret sig inden for bestemte områder, siger han.
Et af de steder, hvor Sten Mortensen ser nye muligheder, er i IT-Universitetets arbejde med lokationsbaserede tjenester. Det er ganske vist uden for Sonofons kerneområde, men igen er der her tale om teknologi, der kunne implementeres, men hvor de helt store gennembrud endnu ikke er sket.
- Der er masser af muligheder for virksomheder, der ønsker at arbejde inden for dette felt. Tænk blot på lufthavne, hvor man kunne blive ledt frem til den rigtige skranke, gate og så videre og så endda med de aktuelle informationer. Det var måske en tjeneste, der i fremtiden ville placere en lufthavn blandt verdens bedste, siger han.
Billedtekst:
- Der er en masse teknologier, men man skal også kunne finde de indtægtsstrømme, der ikke alene kan betyde, at man overlever,
men også tjener nok til, at man kan udvikle forretningen. Og det sidder der mange og venter på lige nu, siger erhvervsdirektør i Sonofon Sten Mortensen. Foto: Steen Brogaard
Boks:
Sten Mortensen
Sten Mortensen (40) er nyudnævnt direktør for Sonofon Erhverv. Han kommer fra en stilling som direktør for strategi, planlægning og "Go-to-market" for HP i Europa, Mellemøsten og Afrika og medlem af HP's ledelsesgruppe for regionen.
Før den internationale stilling i HP var han direktør for HP's danske division for "Imaging & Printing". Forud for karrieren hos HP har Sten Mortensen blandt andet været gruppechef hos Mercuri International med ansvar for store erhvervskunder.
Sten Mortensen er uddannet cand.merc. fra Handelshøjskolen i Århus.
Boks:
Henrik Clausen
Henrik Clausen (42) er nyudnævnt administrerende direktør for Sonofon oven i sin hidtidige stilling som administrerende direktør for Cybercity, der ligesom Sonofon er ejet af Telenor. Endelig er Henrik Clausen netop trådt ind i ledergruppen for Telenor i Norden.
Henrik Clausen har siden sommeren 2000 været administrerende
direktør i Cybercity. Før dette var han partner og medlem af det europæiske ledelsesteam i konsulentvirksomheden Andersen Consulting (i dag Accenture).
Han er uddannet civilingeniør og har en MBA fra Insead i Frankrig.