Søg og du skal blive

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2005.


Danske Netpointers er godt på vej til at erobre verdensmarkedet for søgemaskineoptimering. På knap syv år har firmaet sikret sig en førende position.

VEJVISER 
"Søg, så skal I finde," hedder det i Mathæusevangeliet, men for danske Netpointers vil sætningen snarere kunne være: Søgemaskine, og du vil blive fundet.
De seneste fire år har selskabet udelukkende fokuseret på at optimere søgeresultater fra søgemaskiner som eksempelvis Google. Virksomheden har i dag over 1.000 kunder verden over, der bruger Netpointers egenudviklede teknik til at sikre, at netop de kommer blandt de første ti forslag, når netsurfere indtaster almindelige søgeord som familiebil, livsforsikring eller blanketter til momsindberetning.

Vi ejer nettet
I begyndelsen var det mest et spørgsmål om at få tilføjet hjemmesiderne de såkaldte metatags, som søgemaskiner blandt andet brugte til at indeksere relevante hjemmesider.
- På et tidspunkt sagde jeg til Christian, at vi ejer sgu nettet, fordi vi hele tiden kunne sørge for at vores kunders hjemmesider kom frem på de første resultatsider hos Google, husker Henning Madsen, der i dag er CTO i Netpointers.
Metatags kan dog ikke gøre det alene. Og slet ikke på et web, hvor antallet af hjemmesider og undersider overstiger 500 milliarder, og hvor Google kun har fat i omkring én procent. Google oplyser, hvilke generelle kriterier søgemaskinen benytter, men den information er ikke altid tilstrækkelig til, at man kan give kunderne bedre sikkerhed for, at netop deres hjemmeside kommer med i front. Derfor har Netpointers udviklet sine egne værktøjer til formålet.
- Først og fremmest drejer det sig om god gammeldags reverse engineering, hvor vi løbende analyserer, hvad der sker med søgeresultaterne, når vi gør sådan og sådan, fortæller Christian Kjær Andersen, der er CEO i Netpointers.

Investerer millioner
Denne proces har Netpointers optimeret betydeligt, idet virksomheden nu investerer i forskning i neurale netværk, der på en langt mere automatiseret måde kan give Netpointers øjeblikkelig viden om søgemaskinernes algoritmer og algoritmeændringer.
- Hvor søgninger tidligere kun bestod af et enkelt ord, er langt den overvejende del af søgningerne nu to ord eller flere, så det stiller yderligere krav til os om at finde de relevante sammenhænge, som de søgende anvender. Derfor investerer vi over en halv million om måneden på udvikling og forskning, der sikrer, at vi så at sige løbende kan se Google i kortene, siger Christian Andersen.
Selv om man kan optimere sine resultater på søgemaskinerne, udsteder Netpointers ingen garantier.
- Hvis vi skulle give garantier, ville vores fokus komme til at ligge det forkerte sted. For man kan godt sørge for høje placeringer, men det er ikke sikkert, at det er relevant, og det, vi først og fremmest vil sikre vores kunder, er, at de bliver fundet, når det er relevant. Derfor ser vi hellere vores kunderelationer som et længerevarende samarbejde end en engangsydelse, fortæller Christian Kjær Andersen.

Etiske krav
Når Google ændrer i sine udvælgelseskriterier, skyldes det blandt andet firmaer, som specialiserer sig i at sikre, at deres kunder kommer øverst på listen, men ikke altid efter konkurrence-etiske regler.
- Der vil altid være nogen, der prøver at sørge for, at netop deres sider kommer frem, uanset om de er relevante i forhold til søgningen. Men det strider mod Googles forretning, der netop er at sikre, at brugerne kun får fat i de relevante sider, siger Henning Madsen.
Netpointers så gerne, at der blev indført et sæt etiske regler for søgemaskineoptimering. Indtil videre har firmaet indført sin egen etiske standard, som blandt andet betyder, at man ikke tillader brug af andres firmanavne, varemærker eller irrelevante søgeord.

Dotcom-bølge
Netpointers forretning er
i dag uløseligt forbundet med først og fremmest søgemaskinen Google, og hvor andre selskaber også er gået ind i markedet for salg af annoncer til Google, holder Netpointers fast i, at det er søgemaskineoptimering, der er forretningsområdet.
- Vi er blandt de absolut største, når det gælder søgemaskineoptimering, og den position vil vi gerne fastholde, siger Christian Kjær Andersen.
Vi er i stand til at levere noget relevant brugervenlighed og optimering, som Google ikke selv kan levere. Det drejer sig jo om at give brugerne nogle relevante søgeresultater, og det er det, vi giver, siger Netpointers' direktør.
I dag har Netpointers til huse i kanonbådsskurene på Holmen på Christianshavn. En adresse som nærmest emmer af dotcom-bølge og hurtige børsintroduktioner, men det er ikke den hurtige gevinst, de to stiftere satser på.
- Vi tror på en organisk vækst. Vi har været ude og se på venturemarkedet, men det var alt for dyre penge. Selv om vi får tilført et større beløb, vil det samtidig betyde markant øgede aktiviteter. Og så skal vi måske til at være meget mere væk, og det går fra det, vi har her i Danmark, og den medarbejderkultur som vi har her. Vi vil hellere satse på et net af forhandlere, der lokalt kan sælge vores produkter, siger Christian Kjær Andersen.

Billedtekst:
- Vi er i stand til at levere noget relevant brugervenlighed og optimering, som Google ikke selv kan levere. Det drejer sig jo om at give brugerne nogle relevante søgeresultater, og det er det, vi giver, siger Christian Kjær Andersen (til højre), der er CEO i Netpointers - her flankeret af CTO Henning Madsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Send dine legacysystemer på pension og invitér standardløsninger indenfor

Legacysystemer er rygraden i mange organisationers it-infrastruktur, men før eller siden er det tid til at sige farvel og skifte til en eller flere standardløsninger. Vi udforsker scenarier og muligheder, der gør det muligt at rykke videre. Hvad er businesscasen? Hvilke krav stiller skiftet til din forretning og jeres processer? Hvordan

08. oktober 2024 | Læs mere


Dynamics 365 & Business Central - AI og branchemoduler

Udforsk, hvordan du kommer godt i gang med Business Central, får hjælp til at tilpasse platformen til dine behov og får mest ud af din ERP-løsning med begrænsede ressourcer.

23. oktober 2024 | Læs mere


Årets CISO 2024

Vær med når Computerworld, Dansk Erhverv og Rådet for Digital Sikkerhed tager temperaturen på trusselslandskabet lige nu, og giver dig overblikket over de nyeste trusler, de mest aktuelle tendenser og de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

24. oktober 2024 | Læs mere