Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 4. marts 2005.
Lufthavnene Heathrow og Gatwick bruger et danskudviklet system med web-services til at udveksle planlægningsinformation med lufthavnssystemer, flyselskaber og klargøringspersonale.
For at få planlægningen af flyrengøring til at være så effektiv som mulig, er det nødvendigt med realtidsplanlægning. En omhyggeligt lagt plan kan hurtigt blive ændret, hvis et fly eksempelvis er forsinket eller bliver omdirigeret til en ny gate. Så skal rengøringsfolkenes planer hurtigt kunne ændres, og ændringerne kommunikeres ud til ofte mere end 100 rengøringsfolk. I de engelske lufthavne Heathrow og Gatwick er der ikke afsat meget tid til at klargøre flyet til næste tur. Hvis ikke flyene er klar inden for en kort tidsramme kan det koste flyselskabet mange penge. Fernley Airport Services, tidligere ISS Aviation og del af ISS-koncernen, har ansvaret for at flyene bliver rengjort til tiden - og at planlægningspuslespillet går op døgnet rundt alle årets dage. Selskabet klargører mere end 100 fly om dagen.
Derfor er folkene på jorden udstyret med håndholdte computere, der ved hjælp af GPRS kan få de seneste opdaterede planer, som en række controllere løbende udarbejder i et centralt planlægningssystem. Ved hjælp af de håndholdte computere registrerer rengøringsfolkene hvilke opgaver, der bliver udført og hvilke materialer der anvendes; altsammen oplysninger, der anvendes til opfølgning og fakturering. De enkelte flyselskaber, der ikke er interesserede i tabsgivende forsinkelser, kan via en web-applikation se hvor langt klargøringen af et konkret fly er.
Det er Workbridge-systemet fra det danske firma e2e factory, der får planlægning, koordinering og kommunikation til at gå op i en højere enhed. Løsningen består af flere forskellige delsystemer, der skal kommunikere og fremstå som en samlet løsning for flyselskaber, planlæggere samt de ansatte på jorden.
E2e factory har anvendt web-services til at binde de forskellige delsystemer og platforme sammen.
- Web-services er en central komponent i løsningen, fortæller Klaus Bech, CTO hos e2e factory.
Eksempelvis anvender de håndholdte computere web-services til at udveksle oplysninger med den centrale server i løsningen.
- De håndholdte computere taler med web-services på den centrale server via en on/off line protokol, og på de håndholdte computere har vi kodet et klientprogram i .Net Compact-framework, hvilket gør det enkelt at anvende web-services, siger Klaus Bech.
Valget af web-services er en bevidst strategi fra e2e factorys side.
- Vi ved ikke, hvilken klient-platform vi vil have på langt sigt, så ved at vælge web-services kan en tablet-pc eller lignende i fremtiden anvende præcist samme interface, siger Klaus Bech.
I modsætning til eksempelvis kø-baserede systemer, er web-services en synkron kommunikationsform, der forudsætter, at der altid er en forbindelse til den service som et program kommunikerer med. Derfor har e2e factory været nødt til at udvikle deres egen protokol til håndtering af transmissionsudfald. Det kan nemlig ikke undgås, at forbindelsen ryger engang imellem i en lufthavn som Gatwick eller Heathrow.
- Løsningen er baseret på udveksling af realtidsinformation, men systemet er bygget til at håndtere midlertidige transmissionsudfald, siger partner i e2e factory, Christian Møller.
- Data replikeres normalt hvert 30. sekund, men i tilfælde af kommunikationsproblemer, sørger on/off line protokollen for at gemme data lokalt på den håndholdte computer så alle medarbejderne kan arbejde videre. Når kommunikationen er genoprettet, udveksles data igen mellem den håndholdte computer og serveren, uddyber Klaus Bech.
At web-services er en central byggeklods i løsningen, ses også af de eksterne interfaces som Workbridge har til Gatwicks og Heathrows eksisterende it-systemer.
Netop integrationen til eksisterende systemer kan udsætte udviklere for lidt af hvert. De eksisterende systemer er ikke nødvendigvis state-of-the-art. Eksempelvis skal Workbridge-løsningen hente oplysninger om flyankomster fra lufthavnenes Flight Information System. I Gatwick er det system radiobaseret.
Her har e2e factory via en underleverandør koblet en radiomodtager til en pc, der omformer radiomeddelelserne til en flad fil, hvorefter de indlæses i Workbridge ved hjælp af en parser, som kører som en lille klient op mod serveren.
Udviklingen af Workbridge startede i sommeren 2003 og allerede dengang valgte e2efactory at basere sig på web-services. Et valg som Klaus Bech ikke har fortrudt.
- Jeg er gammel nok til at have arbejdet med CORBA, og det vil jeg meget nødig gå tilbage til, for i modsætning til CORBA har man med web-services kørende kode på ingen tid, siger Klaus Bech.
Billedtekst:
Ved hjælp af håndholdte computere kan klargøring af mere end 100 fly om dagen planlægges i realtid.