Supermarkeder buldrer ind på pc-markedet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 21. januar 2005.


Flere og flere danskere køber deres it-udstyr
i supermarkederne, og det har de etablerede producenter fået øjnene op for. Hvor det for tre år siden var relativt ukendte mærker, som fyldte butikshylderne, er det nu mærkevarer.

HAPS En frossen kylling, et salathoved og en pc. Sådan kan indholdet i en indkøbsvogn hos Aldi, Føtex eller andre supermarkeder og dagligvarebutikker sagtens tage sig ud i Danmark anno 2005.
- Supermarkederne er gået fra at være et udskældt, alternativt salgssted for it-produkter, til i dag at være en etableret del af det danske it-salgskanal, vurderer Anders Elbak, pc-ekspert fra analysehuset IDC.
Udviklingen begyndte omkring årtusindskiftet, hvor den tyske lavpriskæde Aldi overraskede ved at tilbyde højtydende Medion-pc'er til priser, de etablerede pc-butikker havde svært ved at matche. Initiativet blev kritiseret, fordi kunderne ikke kunne få den fornødne eksperthjælp ved indkøbene, men det holdt ikke kunderne tilbage, og siden har det ene supermarked efter det andet fulgt Aldis eksempel og fået pc'er og andet it-udstyr i sortimentet.
I begyndelsen var det primært billige pc'er fra det fjerne Østen med relativt ukendte navne, som var at finde i butikkernes elektronikafdelinger, men i dag er det mærkevarer fra eksempelvis HP, Fujitsu Siemens og Acer, der fylder mest i landskabet.
Supermarkederne har flere fordele frem for rendyrkede elektronik- eller it-forhandlere. De har en velfungerende logistik, de er store, kan købe stort ind, har et stærkt navn, og kunderne kommer i butikken ofte.
- Der er sket en udvikling i forbrugernes vidensniveau. Hvor de for fem år siden holdt sig tilbage fra at investere i en pc i et supermarked, fordi de frygtede at købe katten i sækken og ikke kunne få ekspertvejledning, så kan kunderne i dag bedre gennemskue tilbuddene og se, om prisen er fornuftig, siger Andres Elbak.
Pc'en som almindeligt redskab
Hos en af de store pc-producenter, Fujitsu Siemens Computers, bekræfter administrerende direktør Lars Wørzner, at supermarkederne i dag er et af selskabets etablerede salgskanaler. Han oplyser, at supermarkederne i dag står for mellem fem og ti procent af Fujitsu Siemens Computers samlede salg i Danmark. Og at andelen er vokset kraftigt de seneste år.
- Jeg tror, at den udvikling fortsætter, da pc'er i dag er blevet et forbrugsgode på lige linie med eksempelvis et tv. Det er blevet et naturligt redskab for de fleste i dagligdagen, og derfor kan man lige så godt købe pc'en der, hvor man foretager sine andre indkøb, siger han.
Han fremhæver også, at supermarkederne har det ry, at de har de laveste pc-priser:
- Det er ikke nødvendigvis altid tilfældet, men de formår at udnytte den opfattelse til at sælge rigtig mange pc'er.
Nok til alle
Hos Acer er den danske direktør, Allan Sonne-Schmidt, ikke i tvivl om, at supermarkederne er en af selskabets vigtige salgskanaler og har været det længe.
- Salg gennem supermarkeder handler meget om synlighed. Det gælder om at være der, hvor kunderne er, og det er i høj grad i supermarkederne, at danskerne færdes, siger han.
Han vurderer ikke, at supermarkedernes indtog på pc-markedet er en bombe under de etablerede pc-forhandlere og it-specialbutikker:
- Salget af primært bærbare computere er vokset voldsomt de senere år, i takt med at priserne er faldet kraftigt. Det har betydet, at alle har solgt flere pc'er end tidligere, og derfor tror jeg ikke, at de traditionelle forhandlere har mærket meget til konkurrencen fra supermarkederne.

Billedtekst:
Kunderne er blevet bedre til at gennemskue tilbuddene og se, om prisen er fornuftig. Derfor er de heller ikke så bange for at købe pc'er i supermarkedet, hvor de ikke kan få ekspertvejledning, mener Anders Elbak, der er pc-ekspert i analysehuset IDC.
Foto: Torben Klint

Billedtekst:
- Det er blevet et naturligt redskab for de fleste i dagligdagen, og derfor kan man lige så godt købe pc'en der, hvor man foretager sine andre indkøb, siger Lars Wørzner, der er administrerende direktør for Fujitsu Simens Computers i Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere