E-læring handler om pædagogik

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. december 2004.


Danmarks mulighed for at placere sig i førergruppen af vidennationer vil formentlig ikke blive ringere, hvis vi inddrager e-læring i alle uddannelses- og samfundsinstitutioner, siger en af forfatterne til bogen E-læring - læring via elektroniske netværk, Jens Dalgaard-Nielsen.

E-læring er efterhånden dagligdag i de fleste større virksomheder. Undervisningsformen er i de allerfleste tilfælde den, at en medarbejder logger sig på virksomhedens netværk, og gennemfører det kursus eller undervisningsforløb, som ledelsen har givet medarbejderen besked på.
Den indlæringsmetode, der anvendes, bygger på det, man kalder en adfærdsorienteret pædagogik. Den form er meget velegnet, når det drejer sig om indlæring af data og faktuelle forhold i nær tilknytning til det daglige arbejde.
- Mere end 95 procent af den e-læring, der foregår på arbejdspladserne i dag, kører formentlig efter den metode. Hvis en virksomhed er i begynderfasen med e-læring, er det et udmærket sted at starte, for det er oftest indlæringen af den mere basale viden i virksomheden, man lettest kan omlægge til e-læringsformen, mener Jens Dalgaard-Nielsen.
Han er lærer, HD og cand.merc., og har de sidste mange år arbejdet med e-læringsprojekter i voksenuddannelse. I efteråret 2003 udgav han sammen med kollegaen, Ingrid Krogstrup, bogen E-læring - læring via elektroniske netværk, som er den første pædagogiske guide på dansk til, hvordan man kan udnytte e-læringsaktiviteter.
- Man får meget mere ud af e-læring, hvis man udvider det pædagogiske repertoire. Færdighedslæring har sin klare berettigelse, men den har også sine begrænsninger, fordi den ikke inddrager dialog og diskussion, samarbejdsmæssige, sociale og personlige dimensioner. Og det er der brug for, hvis man virkelig skal hæve vidensniveauet, siger Jens Dalgaard-Nielsen.

Hvor det meste e-læring i dag er skriftligt baseret, vil vi i fremtiden - og efterhånden som teknologien i form af hurtigere forbindelser og computere tillader det - opleve former for net-baseret træning og undervisning, der bygger på langt mere indholdsrig kommunikation end blot skriftligheden, mener han.
- Når kommunikationen skal udvides, er webcam og lyd nødvendig. I de mere komplekse samarbejdsformer skal man kunne kommunikere og reagere på kropssprog, ligesom i en ansigt til ansigt-situation, siger Jens Dalgaard-Nielsen.
I bogen behandles fire pædagogiske perspektiver:
q Den adfærdsorienterede pædagogik, som er lærerstyret og har stærk fokus på pensum. Det er den mest udbredte e-læringsform i dag.
q Den klassiske tradition, som også inddrager dialog og diskussion.
q Det humanistisk/eksistentialistiske perspektiv, hvor der i læreprocessen lægges vægt på deltagernes sociale adfærd, oplevelse af samhørighed og samarbejde.
q Den progressive tradition, der har den højeste grad af kompleksitet, og hvor deltagerne anlægger en metasynsvinkel på, og en diskussion af selve processen, der er problembaseret og foregår i grupper. Det er læring, der tager tid og stiller store krav til både deltagere og teknologi.

Bogens forfattere anviser veje til at skabe mere komplekse e-læresituationer, og udnytte it-ressourcerne bedre. Bogen beskriver, hvordan man kan kombinere flere pædagogiske retninger i e-læringsprocessen, den redegør for lærer- og deltagerroller, karakteristika ved e-kommunikation, e-læringens styrkesider, ligesom den giver en række praktiske anvisninger på, hvordan man kan inddrage e-læring, så man får mere ud af læresituationer.
- E-læring vil spille en stærkt stigende rolle fremover. Den nødvendige teknologi er stort set til rådighed eller vil blive det i de kommende år, og for at få maksimalt udbytte af it i uddannelsesøjemed, er det vigtigt at fokusere på det pædagogiske aspekt. Danmarks mulighed for at placere sig i førergruppen af vidennationer vil i høj grad afhænge af, om vi kan optimere samfundets og virksomhedernes uddannelsesindsats. Her kan e-læring komme til at spille en vigtig rolle, siger Jens Dalgaard-Nielsen.
Han og Ingrid Krogstrups bog er naturligvis udelukkende tilgængelig som e-bog.

E-læring - læring via elektroniske netværk, af Inger Krogstrup og Jens Dalgaard-Nielsen E-bog (175 sider), forlagspris: kr. 125,- inkl. moms. www.systimeacademic.dk

Boks:
e-læring Teknologien i form af hurtige computere og bredbåndsforbindelser får omsider dansk e-læring til at vokse. Virksomheder bruger i stor stil digital læring, og de vil bruge endnu mere de kommende år. I uddannelsessystemet er it og e-læring ikke længere til at komme uden om.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere