Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. december 2004.
Teknologien fra Nordjyske Targit kan meget vel blive Microsofts bud på et brugervenligt business intelligence-værktøj. Købere af Navision 4.0 får nemlig allerede nu tilbudt Targits Business Analytics som en del af standardpakken.
TEKNOLOGI - Vi er så tæt på kernen, som vi næsten kan være, konstaterer Carsten Franck, marketingkoordinator i den nordjyske business intelligence-virksomhed Targit. Og med tæt på kernen, mener han, tæt på det inderste af Microsoft Business Solutions (MBS) Axapta og Navision.
- Vi er en fast del af tilbuddet. Så hver gang, der bliver sendt en Navision 4.0 af sted, vil den indeholde vores teknologi, fortsætter han.
Og det er ikke bare en pakke, der ligger gemt på installations-cd'en, men programmer, der kan afvikles direkte fra Navision. De to systemer er også så tæt sammenknyttede, at en del af opsætningen af den Targit baserede BI-løsning nu udføres inde fra Navision.
Carsten Franck vil dog ikke oplyse, hvor mange der så også tegner en licens til produktet, men holder sig til den klassiske jyske model: "Det er ikke så ringe endda."
Døråbner
Selv om Targit har en lignende aftale med Microsoft om version 4.0 af ERP-systemet Axapta, afviser Carsten Franck, at der er planer om at lade Targit blive opslugt af verdens største softwarevirksomhed.
Versionen, der sælges sammen med Navision, er en fuldt fungerende udgave af Targits BI-løsning. Alligevel mener Carsten Franck, at Microsoft-versionen også kan fungere som døråbner for at sælge Targits egne versioner af løsningen.
- Når man får løsningen med MBS, så fungerer den til data fra Navision-løsningen. Når så brugerne finder ud af, hvad de kan, så opstår der lynhurtigt nye ideer om, hvor de også kan bruge BI-værktøjerne. Og det betyder som regel, at de gerne vil have løsningen til at arbejde med data fra deres andre systemer, og så kommer der en henvendelse til en Targit-partner, siger Carsten Franck
Global strategi over nettet
Targit har det sidste halve år brugt mange kræfter på at sikre sig distributører på de førende markeder. Norden og USA er hjemmemarkedet for virksomheden i Hjørring, mens der globalt er indgået aftaler med en række distributører. Nye aftaler har blandt andet betydet, at virksomheden dækker Asien, Australien, Mellemøsten, Afrika, Benelux og England. Desuden har Targit i flere år været på det tyske marked.
Targit bruger i vid udstrækning nettet til kommunikation og distribution af software, og ifølge Carsten Franck er der flere eksempler på virksomheder, der er blevet Targit-partner alene på baggrund af de informationer, som partnerne har kunnet finde på Targits hjemmeside.
- Kahu Solutions i New Zealand solgte de to første løsninger, inden vi havde underskrevet en partneraftale, alene på basis af den information, de kunne finde på vores hjemmeside, siger han.
Automatisk partnertilpasning
Det nyeste projekt er en standardisering af selve den måde, hvorpå BI-systemet tilpasses andre it-systemer. I forvejen er systemet tilpasset produkter fra blandt andet MBS, SAP og SuperOffice, men med det nye system vil Targits produkt i løbet af kort tid kunne indpasses i et nærmest vilkårligt software-system uanset typen af system.
- Vi er snart klar med en helt ny platform, som vil rykke tredjepartssamarbejdet. Jeg tror, det vil forbløffe virksomheder at se, hvordan integrationsarbejdet kan strømlines. Vi har metodikker, som gør, at vi kan tilpasse, teste og have færdig software til download inklusive licensstyring
på to uger, fortæller Carsten Franck.
Den nye metode skal hjælpe partnerne, når de ønsker at få de intelligente datasugere ned i de branchespecifikke løsninger, der ofte sælges sammen med eksempelvis Navision.
- Der er mange partnere, der har udviklet vertikalløsninger til forskellige brancher, og hvis man overholder de standarder, som vi har lagt op til, så kan man lynhurtigt få implementeret BI-løsningen ovenpå, siger Carsten Franck.
Endnu er markedet ikke helt undersøgt, men marketingchefen er overbevist om, at det findes.
- For os er fordelen, at vi kan lægge udviklingsarbejdet ud til potentielle partnere, så de kan få BI-funktionalitet på deres løsninger, og med vores metode kan de være sikre på, at det er testet. Vi vurderer, at der er et stort behov, men det er et sats, siger Carsten Franck.
Billedtekst:
- Vi er en fast del af tilbuddet. Så hver gang, der bliver sendt en Navision 4.0 af sted, vil den indeholde vores teknologi, siger Carsten Franck, marketingkoordinator i den nordjyske business intelligence-virksomhed Targit.