Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.
CSC er gået utraditionelt til værdiarbejdet. Hvordan er det nu lige
integritet ser ud?
Værdier
Country Quality Manager fra CSC, Karin Ifanger, har arbejdet i CSC i mere end 30 år. Sammen med et team af kunstnere har hun brugt to måneder på et unikt eksperiment: At male, brodere og sangskrive med udgangspunkt i CSC's værdier.
- Skal værdier være synlige, må de materialiseres, siger Karin Ifanger.
Først havde hun i en spørgeskemaundersøgelse bedt sine kolleger forholde sig til værdierne: Hvordan ser integritet ud og har det en farve? Akkompagneret af flygelmusik og til lyden af industrisymaskinen har hun i sit CSC-værksted malet svarene fra kollegerne ud i en række billeder.
- Vi lavede også shopper-bags med værdierne. Så kan CSC'erne tage dem i hånden, siger Karin Ifanger, der oplever, at kunder og kolleger forholder sig meget mere til værdier efter de er kommet op på væggen.
-Det er vigtigt at komme et spadestik dybere med værdidebatten. Alle virksomheder siger jo nogenlunde det samme, men vi skal tænke nøje over hvad vi egentlig mener, når vi siger respekt, for eksempel. Der er også ting, der ikke står der - uskrevne værdier, man må forholde sig til, siger hun.
Tryghed og tillid
- Værdierne er en vigtig ramme for de ansatte. Alle virksomheder har stort set formuleret de samme værdier. Forskellen ligger i, hvordan værdierne implementeres og efterleves. Der er stor forskel på en værdi-baseret organisation og en procesorienteret. I den procesorienterede, traditionelle organisation, får du at vide, at det må du og det må du ikke. Det dræber initiativ og fleksibilitet. I den værdibaserede organisation får du retningslinier og fylder selv rammerne ud, i tryghed og tillid til, at dine ledere gør det samme, siger John Schweitzer, direktør i CSC Application Management. td
CSC's VÆRDIER:
• Kundefokus
• Initiativ
• Professionalisme
• Integritet
• Mangfoldighed
• Respekt
billedetekster: - Værdier giver
tryghed og tillid.
Du skal turde at
fejle, siger CSC-
direktør John
Schweitzer.
Installation i plexiglas. Sådan ser CSC's værdier ud, når de har været en tur igennem den kreative mølle hos Karin
Ifanger, Country Quality
Manager hos CSC.
- Vi lavede også shopper-bags med værdierne. Så kan CSC'erne
tage dem i hånden, siger Karin Ifanger, der har været hos CSC i
30 år, og nu har omsat sin virksomheds værdier i kunst - i form
af billeder, musik og broderi.