Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. oktober 2004.
SAMMENDRAG: Sammendrag: De floromvundne postulater om etik, respekt, samarbejde og kundefokus er ikke bare ord. Værdierne bruges faktisk både som ledelsesværktøj og pejlemærker for de ansatte. Indpodes værdier i medarbejderne, slipper man stort set også for at kontrollere og overvåge dem, mener forsker.
Har du held til installere et værdisæt i dine medarbejdere behøver du ikke kontrollere dem.
Ledelse
- Værdier er en måde at få folk til at gøre det, du vil have dem til. Kan du installere værdier i medarbejderne, så behøver du ikke overvåge og kontrollere dem så meget, siger Steen Vallentin, adjunkt på CBS's Institut for Ledelse, Politik og Filosofi, med speciale i virksomhedsetik.
- Der er virksomheder, hvor kulturen er meget stærk. Så stærk, at der kun er to muligheder: Enten er du firmaets mand, eller også er du der slet ikke. Det starter allerede i rekrutteringen, hvor man forsøger at sortere potentielle "modarbejdere" fra. For eksempel er The HP-Way så stærk, at du formentligt slet ikke kan eksistere i denne kultur, hvis The HP-Way ikke også er din egen "way", siger han.
At virksomhedsværdier primært bruges til at styre folk, og få dem til at gå - glade - i den samme retning, er muligvis en kynisk udlægning.
- Men der er ingen tvivl om, det virker, siger Steen Vallentin.
Topstyring med nyt navn?
De fleste virksomheder har formuleret gode værdier, som ingen kan være uenige i er sunde, mener han.
- Men spørgsmålet er, hvor dybt værdierne stikker. Er der blot tale om, at virksomhedsledere pudser glorien i det offentlige rum? Det er blevet moderne for virksomheder at formulere og aktivt promovere værdisæt. Spørgsmålet er, i hvilket omfang - eller om overhovedet - fokuseringen på værdier bidrager til at transformere virksomheder og gøre dem mindre hierarkiske og regelstyrede. I nogle tilfælde bliver regler blot udtryk for en ny form for kontrol. Virksomhedsledere ved godt, at klassiske, autokratiske ledelsesformer ikke længere er på mode, men det er ikke ensbetydende med, at topstyring ikke forekommer. Den er blot begyndt at iklæde sig politisk korrekte betegnelser som "værdibaseret ledelse". En test på, hvor dybt værdierne stikker er, i hvor
høj grad medarbejderne involveres i formuleringen af dem og i løbende evalueringer af, hvordan virksomheden lever op til dem, siger han.
De bliver faktisk brugt
Et blik på virksomhedernes forskellige værdier afslører, at de ikke er så forskellige endda. Respekt, ærlighed og initiativ går igen - hvem kunne også ønske sig en virksomhed uden?
Spørger man chefer og menige medarbejdere, kan det måske overraske, at værdisættene ikke opfattes som virkelighedsfjerne eller ubrugelige: De bruges faktisk i ledelsesværktøjerne, og mange medarbejdere styrer efter dem mener, at de er vigtige for selvforståelsen som ansat.