Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 1. oktober 2004.
Fortidens dominans på markedet for bærbare pc'er skal genvindes for den japanske pc-producent Toshiba. Midlet er konkurrencedygtige priser uden at slække på kvaliteten.
Den japanske elektronikgigant Toshiba vil tilbage på førstepladsen som den største leverandør af bærbare pc'er på det danske marked.
Ifølge analysevirksomheden IDC har Toshiba i dag en markedsandel på kun tre procent, hvilket er langt under tidligere tiders dominans. For blot otte år siden havde Toshiba en markedsandel på 34 procent, men så høj en andel forestiller landechef Peter Skou sig dog ikke er realistisk at nå.
- Umiddelbart stiler vi efter en markedsandel på 10 procent inden udgangen af første kvartal 2005, og derudover skal vi have en markedsandel på tyve procent inden for tre år. Det betyder over 50.000 solgte pc'er om året, siger han.
Peter Skou er fuldt overbevist om, at målet er realistisk.
- Vi har sænket priserne, så de matcher konkurrenternes, men vi leverer stadig den samme høje kvalitet, så der er ingen grund til ikke at vælge en Toshiba, siger Peter Skou.
Ny distributør
I øjeblikket bliver der solgt over 250.000 bærbare pc'er i Danmark om året, men tallet er stærkt stigende.
- Mange af vores kunder faldt fra, fordi vi ikke havde konkurrencedygtige priser. Derfor håber vi, at mange af de kunder, som vi har haft tidligere, vil få øjnene op for, at de nu kan få en bedre kvalitet til de samme penge, siger Peter Skou.
Satsningen på det danske marked kommer parallelt med en fælles nordisk satsning, hvor Toshiba har etableret egne landekontorer med lokal ledelse. Tidligere var Toshiba repræsenteret gennem et agentur med Scribona. Men det ægteskab blev opløst ved årsskiftet. Strategiskiftet har også betydet, at der er kommet en distributør mere - Tech Data.
- Det er godt med lidt konkurrence, men derudover har den nye distributør også medført en kraftig stigning i salget, siger Peter Skou.
I årets første otte måneder har Toshiba haft en salgsfremgang på 50 procent.
Udnytte teknologisk forspring
Toshiba var den første, der tilbage i 1980'erne kunne præsentere en bærbar computer og var også først med cdrom-drev og TFT-skærme.
I forvejen sidder der Toshiba produkter i stort set alle bærbare computere i verden, men ifølge Peter Skou er det nu slut med at tilbyde Toshiba-teknologi til konkurrenter, før man selv har haft mulighed for at udnytte en teknologi.
- Tidligere tilbød vi vores teknologi til konkurrenterne samtidig med, at vi selv ville begynde at udnytte den. Men konkurrenter kom vores teknologi ned i eksempelvis dårligere kabinetter og kunne derfor sælge deres bærbare pc'er billigere, siger han.
Langt sejt træk
Det er først og fremmest IBM, Dell og HP, som Toshiba forventer at hente markedsandele fra. Men ifølge analysechef i IDC Nordic, Anders Elbak, bliver det en svær kamp for Toshiba at komme tilbage.
- Det bliver et langt sejt træk. De kan gøre noget, og de har nogle muligheder, men det er ikke nok bare at komme med et produkt, der er lidt bedre, siger Anders Elbak.
Han peger blandt andet på Acer, der med et meget fordelagtigt forhandlerprogram på to år er hoppet fra en markedsandel på fem procent til en markedsandel på, i den seneste opgørelse, 17 procent.
- Toshiba er en meget produktorienteret virksomhed, så ud over at få nogle gode forhandleraftaler i stand, skal de også være bedre til at "oversætte" teknologi-tingesterne til noget som forbrugerne forstår og kan forholde sig til, siger han.
- Vi kan tydeligt se, når en leverandør har indgået en aftale med Aldi eller Netto. Hvis Toshiba også gør det, kan de hurtigt kravle op på listen, men jeg tror ikke på, at de kommer til at ligge på en markedsandel på ti procent gennem længere tid, siger Anders Elbak.
Billedtekst: - Vi har mistet markedsandele, fordi vi ikke havde konkurrencedygtige priser, men nu har vi sænket priserne, uden at det er gået ud over kvaliteten, siger landechef i Toshiba Danmark, Peter Skou, der håber at kunne erobre en markedsandel på 20 procent på markedet for bærbare pc'er i løbet af de næste par år.
Foto: Torben Klint