Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.
Virksomhederne
ønsker at digitalisere telefonien for at løse et vidt spænd af praktiske opgaver, og for it-afdelingen er målet forenkling.
Drivkraften for at gå over på IP-telefoni er ofte integrationsmulighederne med eksisterende systemer ifølge systemintegratoren Netdesign. Og det er mange forskellige opgaver, virksomhederne ønsker at løse med integrationen, fortæller Netdesigns direktør Jørgen Kragbøll.
- Nogle ønsker at kunne slå op i firmaets telefonbog i IP-telefonens display. Andre ønsker få kundernes data op på pc'en, når disse ringer op. Atter andre har behov for at gemme samtaler som led i deres dokumentation. Og vi har leveret løsninger, hvor der bliver streamet billeder fra et webkamera ved dørtelefonen til IP-telefonens display, så medarbejderne ikke bare kan lukke folk ind fra skrivebordet, men også se hvem de lukker ind.
En anden drivkraft til overgangen ligger internt i it-afdelingen.
- Ansvaret for telefonien er i mange virksomheder flyttet fra viceværten til it-chefen, der ønsker at have medarbejdere, som kan dække hinandens opgaver. I stedet for at skulle drive to grundlæggende forskellige systemer vil de hellere basere telefonien på teknologi, de kender, siger Jørgen Kragbøll.
Kendte ansigter
Netdesigns baggrund er inden for lokalnet. Det var inden for dette område, selskabet startede for 19 år siden. Selskabet er et Cisco-hus, og systemintegratoren gik ind i IP-telefoni, da den store producent efter nogle opkøb i 1998 gik ind på dette område. Det har ændret Netdesigns måde at arbejde på.
- Tidligere kunne vi være leverandør, uden andre end it-chefen vidste, hvem vi var. Man kan sige, at vores ydelser var isolerede i krydsfelterne. I dag kender medarbejderne og især receptions- og omstillingsmedarbejdere os, for de er med i denne type projekter, siger Jørgen Kragbøll.
Det betyder også, at Netdesigns medarbejdere har fået nye opgaver.
- Tidligere havde vi teknikere. I dag har vi projektledere, siger han.
Netdesign har i dag 125 ansatte, og selskabet står for 40 procent af Ciscos salg herhjemme. Sidste år oplevede selskabet et fald i omsætningen på 15 procent. I år budgetteres med 25 procents vækst, og otte måneder inde i regnskabsåret er selskabet ifølge Jørgen Kragbøll forud for budgettet.
Vi har talt med
• Henrik Ballermann, teknisk direktør, Cisco.
• Thomas Kohl, salgskoordinator, Philips.
• Lars Kristian Larsen, projektchef, Udlændingestyrelsen.
• Tage Petersen, it-chef, Aalborg Tekniske Skole.
• Jørgen Kragbøll, direktør, Netdesign.
• Torben Rune, analytiker,
• Martin Cordes, markedschef, HP's netværksafdeling.