Tavshedens triumf

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. august 2004.


Pludselig kender alle journalisterne ens mobilnummer. Men det er man selv ude om, når man lige har stået i spidsen for årets helt store it-handel. IBM's Jens Munch-Hansen tager det helt med ro.

Midt i al virakken, der brød ud tirsdag, da IBM bekræftede rygterne om, at selskabet var i færd med at købe Mærsk Data, møder Computerworld en rolig Jens Munch-Hansen.
Chefen for IBM's nordiske forretninger, der er i omegnen af 20 milliarder kroner værd, tager afslappet imod i det lavtbyggede hovedsæde i Lyngby. Han byder på en sodavand, det er sent på dagen, han har holdt mange møder og fået kaffe nok.
Et glas champagne havde ikke været af vejen. Ikke fordi Jens
Munch-Hansen på nogen måde bærer præg af ikke at være ædrueligheden selv. Men fordi han virkelig har noget at fejre - som krumtap i en milliardhandel med store perspektiver for både Den Store Blå og A.P. Møllers gamle it-afdeling.
- Jeg er meget tilfreds med den måde, alle har modtaget nyheden på, svarer han på spørgsmålet om, hvorvidt det har været et par travle dage.
Jens Munch-Hansen kan glæde sig over flere ting. Handlen mere end konsoliderer IBM's status som Danmarks største inden for it-service med nu cirka 7.000 medarbejdere. Og han kan glæde sig over overhovedet at have fået henvendelsen fra A.P. Møller.
- Vi var ikke klar over, at Mærsk Data var til salg, før vi fik henvendelsen fra A.P. Møller, siger han.
Hvem underskriver sådan en henvendelse?
- Lad mig nøjes med at sige, at den kom fra Esplanaden, svarer Jens Munch-Hansen venligt.
Manden er diskretionen selv og har fra starten gjort klart, at han desværre ikke er i stand til at kommentere på det præcise forløb i forhandlingsprocessen. Han skylder sine nye samarbejdspartnere sin tavshed. "Tillid" er en af IBM's tre værdier.

Entusiastisk og velformuleret
Jens Munch-Hansen vil heller ikke fortælle, hvordan han betragter Mærsk Data-chef Steen H. Knudsens afgang, der kommer, når konkurrencemyndighederne - formentlig og med overvejende sandsynlighed - har godkendt salget.
Det er en vigtig mand, I må da virkelig have brug for ham?
- Han har været en fremragende mand i mange år. Resten må du spørge ham selv om.
Fair nok, men hvad er dit personlige forhold til Steen H. Knudsen, ville du ikke gerne have, at han blev?
Vi drikker lidt af vores sodavand.
Tag ikke fejl af Jens Munch-Hansen. Han er hverken en stivstikker eller arrogant - tværtimod. Hans mange år i udlandet i forskellige udstationeringer for IBM i Frankrig, USA og Sverige har givet ham kosmopolittens umiddelbare evne til at tale entusiastisk og velformuleret med mennesker, han aldrig har mødt før.
- Vi kan accelerere Mærsk Datas vækst. De har kompetencer inden for mange forskellige sektorer. Vi kan forsyne dem med en global struktur. Vi har folk overalt, og tilsammen vil vi supplere hinanden. Vi tager noget industrividen og lægger det sammen med noget teknologi. Det giver innovation og konkurrencemæssige fordele for vores kunder.
"Kunden i centrum" og "innovation" er også IBM-kerneværdier.

Ingen garantier
Selvom han holder detaljerne i forhandlingsprocessen for sig selv, vil han gerne sige, at henvendelsen kom for "et antal måneder" siden. Og han medgiver også, at det først og fremmest er prisen, der er diskuteret. Den er så også hemmelig. Der gættes på alt mellem tre og fem-seks milliarder kroner.
- Vi diskuterede to ting: Prisen, selvfølgelig, og hvad IBM kunne tilbyde Mærsk Data. De har et godt navn, og vi var mange, som var interesseret med det samme, siger Jens Munch-Hansen.
Han benægter samtidig, at det først og fremmest skulle være hans bedrift, at IBM besluttede sig for at købe, og Mærsk besluttede sig for at sælge til dem. Det er et teamwork, og det er hovedbestyrelsen, der træffer den endelige afgørelse, forklarer han, men afviser ikke, at han har været en af de ivrigste fortalere.
Og hvorfor skulle han ikke være det? Han er danskeren i IBM, som ved et trylleslag kan positionere sit eget land - verdensborgerens grænseløshed til trods - i forhold til en enorm, global organisation, der har været verdens største it-selskab lige så længe, de fleste kan huske.
De danske aviser peger på København som den mest sandsynlige placering af det kompetencecenter for logistiksystemer, Mærsk Data-købet giver anledning til at oprette. Men Munch-Hansen giver ikke tilnærmelsesvis garantier i den retning.
- Det ville da være dejligt. Måske kommer det til at ligge i København. Men i en global organisation betyder det ikke noget, hvor hovedkontoret ligger. Det kommer til at ligge der, hvor det ligger bedst i forhold til vores kunder, siger han.

Venligsindede indfødte
Fra starten af forhandlingerne betød Mærsk Data-ånden og de virksomhedsværdier, Mærsk er kendt og respekteret for over hele kloden, at IBM havde store forventninger til den virksomhedskultur, der ville møde amerikanerne, når de plantede flaget i det erobrede territorium. IBM forventede at finde ligesindede blandt de indfødte, så at sige, og det gjorde de.
- Vi køber jo mennesker, så vi skal helst passe sammen. Vi havde nogle forventninger, og de er virkelig blevet opfyldt. Det kulturelle fit er meget stort. Men når vi går i gang, så vil det hele drives af, hvad der er vigtigt for kunden. Vi planlægger ikke afskedigelser. Havde vi kunnet se oplagte rationaliseringer, ville jeg have sagt det, siger Jens Munch-Hansen.
Han forestiller sig en gnidningsfri overtagelse på grund af sammenfaldet i værdigrundlaget i de to virksomheder. Han er ikke henrykt over at mindes IBM's besværlige opkøb af PriceWaterhouseCoopers-konsulenterne, men afklaret med, at timingen var forkert.
- Vi lagde dem sammen, lige da konsulentbranchen gik ned. I dag har vi en stærk konsulentdivision på grund af det køb, konstaterer han.
Han følger til dørs for at lukke ud, og der er mennesketomt på kontorer og gange i IBM-hovedkvarteret. Det er sent, og det har været en hektisk uge for Jens Munch-Hansen.
Hans målrettede skridt og veloplagte konverseren lader dog ane, at hans dag langt fra er slut. En stor forretning er søsat, og nye udfordringer venter.

Billedtekst: Jens Munch-Hansen er diskretionen selv. Vil ikke kommentere det præcise forløb i forhandlingsprocessen
eller Mærsk Data-chef Steen H. Knudsens afgang. Også prisen er hemmelig. Foto: Scanpix




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere