Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. december 2003.
Det nordiske marked har i 2003 været præget af kæmpestore outsourcingkontrakter, men 2003 var også året, hvor utilfredsheden med outsourcingaftaler kom op til overfladen.
It-outsourcing vandt for alvor indpas i 2003. Analysehusene meldte om vækstrater på 12-15 procent, alle syntes at være i gang, og aviserne skrev spalte op og spalte ned om kæmpekontrakter.
Men bedst som it-outsourcing var blevet udråbt som sølvkuglen, der kunne tage livet af alle de røde bundlinie-monstre, dukkede beretninger op fra den virkelige verden. Analysehuset Gartner publicerede i september tal, der viser, at over 50 procent af virksomhedslederne vender tommelfingeren nedad til de outsourcingaftaler, som de indgår med en ekstern leverandør.
Genforhandling
- Vores research viser, at 58 procent af outsourcing-kontrakterne genforhandles - mange af dem inden for et år. Og det er vel at mærke kontrakter, det i forvejen har taget lang tid at forhandle på plads, siger direktør for Gartner i Danmark, Henrik Zangenberg.
Den primære årsag til utilfredsheden er misforholdet mellem forventninger til, hvad outsourcing kan medføre af besparelser og effektivitetsfordele, og hvad der reelt kommer ud af aftalen.
Ifølge Henrik Zangenberg er leverandørerne gode til at minimere deres risiko og kunderne for dårlige til at få indbygget fleksibilitet, der fremtidssikrer aftalen.
- Vi ser dårlige outsourcingleverandører, men så sandelig også dårlige outsourcingkunder, siger han om tallene.
For de tocifrede vækstrater illustrerer samtidig, at der er mange nye virksomheder, der træder ind på markedet som kunder for første gang, og det er langt fra alle der er opmærksomme på eller i besiddelse af de store interne kompetencer, det kræves for at indgå og vedligeholde en outsourcingkontrakt.
Behold kompetencen
- Kunderne undervurderer, hvor megen tid og hvor mange penge, det koster at vedligeholde en outsourcingkontrakt og ikke mindst, hvor vigtigt det er at beholde nogle it-kompetencer internt i virksomheden, siger Henrik Zangenberg.
Hos softwarefirmaet Mondosoft, der en overgang outsourcede for 6,5 millioner kroner om måneden, nikkes der genkendende til problemstillingen med kontrakt- og leverandørstyring.
- Vær klar på dit formål med at outsource og dit succeskriterium. Man bliver nemt forført. Leverandøren har alt andet lige en større viden på det specifikke område, og jo mere viden man har, jo bedre kan man produktificere den viden. Det er lidt det samme trick, som tryllekunstnere benytter. De flytter din opmærksomhed væk fra dit mål. Som kunde risikerer man derfor nemt at blive oversolgt på nogle områder, eksempelvis hvilken type maskiner man skal købe. Hold fast i hvad du egentlig har brug for siger direktør Laust Søndergaard, Mondosoft.
Boks:
Gang i gigantaftaler
"Absolutely on fire". Sådan beskriver Meta Groups Vice President og senioranalytiker, Stratos Sarissamlis, det nordiske marked for it-outsourcing. Og vækstrater på 12-15 procent i en tid, hvor kurverne for andre it-services enten er stagneret eller direkte faldende, er svære at overse.
Blandt de aftaler, der har drevet det nordiske marked frem det sidste halve år kan nævnes:
• TietoEnators aftale med Telia til en værdi af en milliard kroner.
• HP skal drive svenske Ericssons it.
• IBM er løbet med aftalen for drift og vedligeholdelse af it for finanskoncernen Nordea og Sparekassernes Data Center, SDC. Aftaler, der i værdi beskrives som i milliardklassen.
• Også CSC har succes. Alene i Danmark har selskabet fået aftaler med Tryg, TDC og ISS. Aftaler, der samlet løber op i milliarder af kroner.