Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. november 2003.
Speednames vokser i Danmark på at hjælpe erhvervslivet med at holde styr på domæner og varemærker.
Danske Speednames erhvervstjeneste kunne have sparet Microsoft for en gang rødblussende øren over at have mistet hotmail.co.uk på grund af en forglemmelse. Det er nemlig risikoen for den slags pinlige forglemmelser, der er med til at skabe god vækst hos Speednames.
I Danmark er Carlsberg, Novo Nordisk og Lundbeck blandt de virksomheder, der trækker på Speednames' rådgivning og tjenester på domæneområdet. Og væksten på hjemmemarkedet er medvirkende årsag til, at Speednames nu også tør binde an med Sverige og Schweitz.
- Vi har 10 medarbejdere i Sverige, hvor vi allerede har omkring 200 virksomheder blandt kunderne. I Schweiz, hvor vi netop har åbnet, starter vi med fire ansatte, fortæller Mogens Nielsen, der er administrerende direktør for Speednames samt for søsterselskabet Ascio, som står for softwareudviklingen.
Rådgiver og leverandør
I Schweiz har det danske selskab taget en genvej gennem købet af en navneportefølje på 10.000 af den store telekoncern Swisscom, der forlader domænebranchen.
Speednames' fokus på domænetjenester til erhvervslivet er ifølge Mogens Nielsen medvirkende til, at væksten i domæneporteføljen i tredje kvartal blev på 14,6 procent.
- Vi er kun overgået af en amerikansk spiller, der sælger på et lavt prisniveau. Alle andre er ramt af, at antallet af domæner, de håndterer, er faldende, forklarer Mogens Nielsen.
Speednames-teknologien fra Ascio til domæneregistring og domænestyring bruges bredt af europæiske teleselskaber under eget navn og europæiske internetudbydere, men flere flytter også det praktiske arbejde med domæner over Speednames i Danmark, fortæller han.
Den typiske erhvervskunde, der bruger selskabet som rådgiver og som leverandør af et stykke administrationssoftware, har mere end 10 navne (firma/produkter), der skal beskyttes internationalt.
- Vi stiler efter at blive Europas førende leverandør på dette vækstområde, siger Mogens Nielsen.
Firmaet, der har knapt 100 ansatte i dag, mod knapt 80 ved udgangen af 2002, har de sidste to måneder kørt med overskud før afskrivninger, og det vil ifølge Mogens Nielsen også være tilfældet fremover.
Billedtekst:
- Vi har 10 medarbejdere i Sverige, hvor vi allerede har 200 virksomheder blandt kunderne. I Schweiz starter vi med fire ansatte, siger Mogens Nielsen, der er administrerende direktør for Speednames. Foto: Torben Klint