Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Pascal Landa, it-direktør, Ernst & Young
Hvordan har du oplevet de sidste par år som it-direktør?
- Tydeligvis har der været en drastisk reduktion af budgettet. Der er et nyt fokus nu, og det er at bringe værdi til forretningen. Et af de kritikpunkter, vi var udsat for i it-afdelingen, var, at vi brugte en masse penge på nye tjenester, som ingen brugte optimalt i virksomheden, og som derfor ikke havde den nødvendige værdi for forretningen. For mig var det en klar indikation af, at vi skulle forbedre dialogen mellem it og forretningen.
Hvordan har du forbedret den?
- Jeg skabte stillinger i vores it-afdeling, der skulle sikre, at forretningsenhederne fik værdi af vores arbejde. Det betyder ansatte, hvis eneste formål er at drive evolutionen af vores systemer frem ved at fortolke forretningens behov. De folk optræder som mæglere mellem it- og forretningsdivisioner som revisions-, regnskabs-, skat- og juridiske services. Det er helt centralt, at en it-direktør sikrer, at der er en stærk dialog ikke bare med CEO'en og CFO'en, men også med de enkelte ledere af forretningsenhederne.
Hvordan adskiller det sig fra den måde, tingene blev gjort før?
- I mange år kom initiativer fra it-afdelingen og bevægede sig op igennem organisationen. Med den nye økonomiske realitet og behovet for at retfærdiggøre vores eget budget går vi nu til lederen af forretningsenheden for at finde ud af, hvad han gerne vil have. Hvis han siger: "Jeg vil have Wi-Fi til hele salgsstyrken", så siger vi: "Fint", konstruerer det og sætter det op for ham. Hvis han så et år efter kommer og siger: "Nej, det ville jeg altså ikke have alligevel", så er han stadig ansvarlig, for han satte sin underskrift på projektet og deler omkostningerne.
Hvad er betydningen af den ændring?
- Det handler om at turde lægge penge på bordet sammen med de store ord og om at eje hele eller dele af et projekt på budgetteringsstadiet. It-ledere bliver nødt til at tænke mere i kontrakter, når de starter et nyt projekt i virksomheden. De skal være helt sikre på, at målene er klare for både it og forretningsenhederne, og at ansvaret bliver fordelt på en rimelig måde. Det betyder et behov for en massiv kommunikationsindsats. Kommunikation om serviceforventninger, om kriser, men også kommunikation til forretningsenhederne om, at nogle gange er 98 procents oppetid op til 30 procent billigere end 99 procent.