Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. september 2003.
Blåt er godt for privatlivet
Washington: Privatliv er ikke noget, man bare sådan har - i hvert fald ikke i arbejdstiden, og slet ikke i Big Brother's eget land. Derfor har teknologibladet Wired lagt en ære og et ordentligt stykke arbejde i at udpege, hvem blandt de største amerikanske virksomheder, som er "hot" og "not" på listen over respekt for de ansattes private integritet. Klar vinder blev IBM (og ligeså klar taber medicinalvirksomheden Eli Lilly). Placeringerne blev valgt med hjælp fra borgerrets-organisationer som American Civil Liberties Union og Privacy Foundation, der fremhævede IBM for at have luget cpr-numre ud af diverse personaleregistre og i det hele taget "registersammenkøre" minimalt med oplysninger om medarbejdernes baggrund og tilværelse uden for arbejdslivet.
Tastaturets "most wanted
London: Det står fortsat rigtigt sløjt til med den gennemsnitlige ansattes computerviden, fremgår det af en ny engelsk undersøgelse.Kursusvirksomheden City & Guilds har talt med 400 økonomichefer, som kan notere sig en gennemsnitlig udgift på 520.000 kroner om året til ekstraordinær computersupport til dumme brugere, skriver Ananova.
Ifølge rapporten skal en ud af syv brugere have hjælp til at tænde eller slukke deres computere og en femtedel have hjælp til at lagre eller printe et dokument. Enkelte medarbejdere har aldrig nærmet sig en computer og vil heller ikke drømme om det.Så det legendariske bruger-suk - "der står, jeg skal taste any key, men sådan en tast har jeg slet ikke!" - må it-afdelingernes supportfolk fortsat belave sig på fra tid til anden at lægge ører til.
Chefen spilder (også) tiden
London: Fra vort naboland i vest rapporterer The Register, at den er små-gal med arbejdsmoralen hos cheferne i de mindre virksomheder. Analyseforetagendet Bibby Financial Services har presset den hudløse ærlighed ud af en repræsentativ flok britiske ejere af og direktører for små firmaer, og de 34 procent indrømmer blankt, at de flittigt besøger hjemmesider og sender e-mails, som udelukkende er af privat karakter - i arbejdstiden.
Helt tosset ser det ud i London-området, hvor 53 procent af cheferne surfer fornøjelses-surfing, når de egentlig skulle passe deres job.Den britiske regering har for nylig beregnet, at hver arbejdstager i gennemsnit spilder to timer og 45 minutter om dagen på private overspringshandlinger. Dette alarmerende tal har for alvor sat skub i overvågningen af de ansattes private net-surfing - altså vel at mærke, når arbejdsgiveren ellers selv kan finde tiden ind imellem sin egen private net-surfing.
Billedtekst:
Britiske chefer er ikke de bedste rollemodeller for deres ansatte, når det handler om at passe sit arbejde uden private overspringshandlinger.
Verdens værste virus
Oslo: Efter ganske få dages hærgen havde computervirussen Sobig.F allerede gjort skade for 100 milliarder kroner på verdensplan. Det skriver norske Nettavisen, som derfor ikke tøver med at udnævne den hidsige satan til både verdens mest smitsomme og hidtil dyreste virus. Til sammenligning har oprydningen efter den snart to år gamle Klez "kun" kostet samfundet 95 milliarder kroner.
Udgifterne til Sobig.F, som fortsætter med at løbe op, har webstedet Information Security Bulletin opgjort som en sum af omkostningerne ved at fjerne virussen og tabt arbejdsfortjeneste.