Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. juli 2003.
Økonomistyrelsen har overholdt en ambitiøs tidsplan og rullet
Statens nye lønsystem (SLS) ud i 352 statslige løncentre på kun seks måneder. Dermed ser det ud til, at implementeringen af SLS, der har været 12 år undervejs, er ved at udvikle sig til lidt af en solstrålehistorie.
Statens LønSucces
Statens nye lønsystem (SLS) har tidligere mest været kendt for smøl og overforbrug af skattekroner, men nu har Økonomistyrelsen taget revanche og levet op til sin egen ambitiøse målsætning om at rulle lønsystemet ud til 352 statslige løncentre på et halvt år.
- Jeg er selvfølgelig glad for, at det lykkedes at komme i mål til tiden. Vi fastlagde implementeringsplanen i marts 2002, og vi har knoklet hårdt for at nå de mål og frister, som vi aftalte med kunderne, siger kontorchef Annelone Jensen, Økonomistyrelsen, som har været ansvarlig for udvikling og implementering af SLS siden efteråret 2001.
SLS skal afløse det forældede lønsystem SCL fra 1969 og byder blandt nyhederne på grafisk brugergrænseflade, onlineopdatering, onlinetest, mere fleksible rapporter og onlinehjælp.
- Alle implementeringer, der skulle gennemføres inden for Økonomistyrelsens driftsansvarsområde, blev gennemført til tiden. Meget få institutioner har rykket en enkelt måned eller to, men ingen er flyttet uden for perioden på det halve år, siger Annelone Jensen, og dermed har Økonomistyrelsens aggressive udmelding om at implementere det omfattende system på seks måneder båret frugt.
- Med udmeldingen lagde vi naturligvis et stort pres på os selv for at få gennemført udrulningen til tiden. Men det har motiveret os og fået alle til at yde en ekstra indsats, siger Annelone Jensen.
Vigtig uddannelse
Ifølge kontorchefen har en af de største udfordringer været at få uddannelsen af de omkring 2.000 medarbejdere i 600 statslige institutioner til at gå op i en højere enhed med den stramme tidsplan.
- Mange af vores medarbejdere har jo vænnet sig til det gamle system gennem de sidste 30 år, så det er klart, at det har været en udfordring at få alle medarbejderne uddannet, men det lykkedes. Det skyldes, at vi har afsat store ressourcer, og at vi i ledelsen hele tiden har fulgt op på planlægningen, siger Annelone Jensen, som fortæller, at funktionaliteten er på plads i SLS, men at der stadig resterer nogle problemer med uddata-delen af lønsystemet.
- Det er dog ikke de helt centrale, som eksempelvis udskrift af lønsedler. Vi arbejder på problemerne, og regner med at finde en løsning i løbet af det næste halve års tid, siger Annelone Jensen.
Billedtekst:
- Nu får jeg mere tid til at tage mig af de mere personaleadministrative sysler, siger kontorchef Annelone Jensen, der har stået i spidsen for implementeringen af Statens nye lønsystem. Foto: Torben Klint
Boks:
Kravene til Statens Lønsystem
Statens Lønsystem skal gennemføre cirka 1,8 millioner lønanvisninger pr. år for at anvise løn til cirka 265.000 personer.
Statens Lønsystem omfatter komplekse overenskomster og aftaler, herunder cirka 260 personalekategorier og godt 2.000 lønkoder. I alt skal systemet kunne håndtere 3,5 millioner ændringer pr. år på lønområdet. Samtidig skal lønsystemet gennemføre cirka 1,4 millioner tjenestemandspensionsanvisninger pr. år.
Ud over lønanvisninger, som Økonomistyrelsen foretager for de statslige institutioner, skal SLS også kunne anvendes af Post Danmark, Rigspolitiet og Forsvaret, som er selvstændige lønstyrelser under SCL og også vil være selvstændige under SLS.