Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. marts 2003.
I dag slutter høringen af udkastet til statens it-politik. Fremover skal der være mere fælles fodslag og træffes flere centrale beslutninger om ministeriernes it-anskaffelser.
DIGITALISERING
Det udkast til statens it-politik, som netop har været i to ugers høring i alle ministerier, indvarsler på flere måder nye tider.
Dels er det første gang, at der tages et initiativ til en fælles politik for anvendelse af den samme standardsoftware i Staten.
Dels indeholder rapporten forslag til mere centraliserede styringsmodeller, som vil være nødvendige, når man vil indføre og håndhæve en fælles politik - og ikke mindst høste gevinsterne.
Endelig lægges der op til mere indflydelse på det rådgivende plan til Statens IT-Forum og mere magt til det relativt nye Statens IT-Råd.
- Det handler om at finde en model for, hvordan man bedst kan varetage fællesskabets interesser, siger chefkonsulent i Videnskabsministeriet, Anne Skov.
Hun står i spidsen for arbejdet med it-politikken.
Besparelser
Nu, hvor høringsfasen er afsluttet, skal hun og flere andre i gang med at gennemgå svarene og indarbejde dem i udkastet.
Anne Skov regner med, at videnskabsminister Helge Sander vil kunne fremlægge forslaget til statens IT-politik for resten af regeringen midt i april.
I statens it-politik vil også indgå hvidbogen om statens it-arkitektur.
Den er netop nu i bred høring hos amter, kommuner og statsinstitutionerne indtil 13. marts.
I udkastet til it-politikken har Videnskabsministeriet regnet sig frem til, at staten kan spare op til 377 millioner kroner om året, hvis alle ministerier og styrelser anvender den samme standard-hardware og standard-software og tynde klienter.
Vælger man de tynde klienter fra, er besparelsen vurderet til 197 millioner kroner om året.
Beregningerne er baseret på en analyse fra Novo Nordisk IT, som i 1999 gennemførte et standardiseringsprogram for hele Novo Nordisk Koncernen.
Bindende beslutninger
I dag findes der kun få forpligtende beslutninger om it-anvendelse, der omfatter hele staten.
Men et godt eksempel på, hvad der er i vente, er valget af Navision Stat som lokalt økonomisystem i staten.
Et andet eksempel på en beslutning, der forpligter statsinstitutionerne, er et cirkulære om indkøb af telefoni- og netværkstjenester.
Derimod er der i dag ingen pligt for ministerierne til at anvende XML eller digital signatur.
Det er to særdeles aktuelle eksempler på regringsinitiativer, som man ifølge Anne Skov kunne forestille sig, at der i fremtiden vil blive truffet forpligtende beslutninger om at bruge.
Man kunne også forestille sig, at der bliver etableret et fælles statsligt it-net, som ifølge en business case-analyse har stort økonomisk potentiale.
I oplægget lægges der op til en ny opgavefordeling og nye kommissorier for både Statens IT-Forum og Statens IT-Råd.
Formålet er at finde en afbalanceret måde - mellem central og decentral - at håndhæve statens it-politik på.
Fælles mål
Det handler om at finde det rigtige sted at trække grænsen mellem det lokale initiativ og fællesskabets interesse.
Og det skal besluttes, hvornår fællesskabet skal træde i karakter med besparelser, rationaliseringer og digitalisering for øje.
Fælles politik og fælles standarder virker ikke, hvis de ikke overholdes.
Derfor skal der ske en kulturel forandring i staten og skabes en fælles forståelse for de overordnede mål.
It-politikken skal forankres i Statens IT-Råd, som skal være mere offensivt og dagsordensættende.
Statens IT-Råd skal også udføre målrettet sagsbehandling og forelægge sager for regeringen med anbefaling om, at der træffes bindende beslutninger, som gælder alle ministerier.
I dag har rådet kun koordinerende karakter.
For at sikre hensynet til fællesskabet skal forslag til beslutninger i Statens IT-Råd dog først igennem en cost benefit- analyse.
Statens IT-Forum, som består af statslige it-chefer, skal i den forbindelse have styrket sin rådgivende rolle, især på tekniksiden.
Statens IT-Forum skal også have større indflydelse på implementeringen af statens it-politik.
Statens IT-Forum skal samtidig bevare sin rolle som erfaringsudvekslingsforum.
Citat:
Et eksempel på, hvad der er i vente, er valget af Navision Stat som lokalt økonomisystem i staten.
Et andet eksempel på en beslutning, der forpligter statsinstitutionerne, er et cirkulære om indkøb af telefoni- og netværkstjenester.
Anne Skov, Videnskabsministeriet