IBM og den trådløse udfordring

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. februar 2003.


Er der netværksdækning? Er det sikkert? Og hvad med mit ROI? Det er de spørgsmål som Adel Al Saleh, global ansvarlig for IBMs Wireless E-business Division, dagligt må svarer kunderne på. Målet er at drive det trådløse erhvervsmarked fremad mod den vækst, som alle analytikere forventer.

De mobile medarbejdere
Cannes: Med en 2001-omsætning på 750 millioner dollars på markedet for trådløse services til erhvervslivet og opkøbet af PWC er IBM divisionen Global Wireless E-business godt i gang med at give konkurrenter som Cap Gemeni Ernst & Young og Fujitsu baghjul. På den trådløse industris årlige messe, 3GSM, der løb af stablen sidste uge, havde de gamle blå da også kørt det tunge skyts frem i kampen om erhvervskunder med et godt øje til trådløse løsninger. Annonceringer af partnerskab med Nokia og Sony Ericsson kom på bordet sammen med introduktionen af en åben arkitekturplatform; Wireless Enterprise Delivery Environment.

Oven i salgstalerne var den global ansvarlige for IBM's Wireless E-business, Adel Al Saleh, dog også i byen for at fortælle om de udfordringer, som industrien og virksomhederne står overfor på kanten af en ny trådløs tid.

Hvad er det første I hører, når I møder kunderne i marken?
- ROI! (Return On Investment, red.) Hver eneste CEO lige nu tænker på, hvordan han kan klemme mere produktivitet ud af de aktiver, han allerede har. Virksomhedernes besked til os er, at de ikke vil bruge en eneste dollar, før vi har demonstreret et meget klart udbytte af en investering i trådløse teknologier. Gennem de tre år som IBM Wireless E-business har eksisteret, har det emne fået større og større betydning.

På grund af det økonomiske klima?
Ja. Tilbage i 2001 var der langt lettere adgang til penge. Virksomhederne var i højere grad villige til at kaste sig ud i pilotprojekter. I 2002 og 2003 er det ikke tilfældet. For os betyder det, at vi er nødt til at positionere os i forhold til de nye markedsvilkår. Strategien er at vise virksomhederne de besparelser og produktivitetsfordele, der er at hente ved brug af trådløse løsninger i den daglige forretningsgang.

Penge
Hvor er besparelserne?
Det bedste sted at starte er at kigge på virksomhedens mobile arbejdsstyrke. Det er fællesnævneren for de fleste af virksomhederne, der vælger at se på trådløse løsninger, og det er der, hvor der virkelig er besparelser at hente. For folk i marken er der ofte en stor papirbyrde involveret i deres arbejde. De er dybt afhængige af kollegaerne tilbage på kontoret, hvad end det handler om kundeinformationer, bestilling af reservedele eller servicerapporter. At udstyre dem med en trådløs enhed - at give dem muligheden for at koble sig op mod selskabets back-end-systemer i realtid betyder, at du kan tage omkostninger ud af deres arbejdsgang, skære papirarbejdet væk og generelt gøre dem mere effektive. Det er ROI, der er til at føle på, men realiteten er, at vi hos IBM stadig oplever, at det er hårdt arbejde at overbevise nye kunder.

Sikkerhed
Hvad er de største bekymringer hos virksomhedsledere, der står foran en investering i trådløse teknologier?
Der er flere fremtrædende punkter. Sikkerhed og hardwarehåndtering ligger højt på listen. Vi har set en masse skriverier om, hvor sårbare offentlige trådløse lokalnet er, hvor nemme de er at hacke ind i. De fleste folk forstår endnu ikke helt, hvad trådløs sikkerhed betyder. Så vi bruger lang tid på at tale om de løsninger, der eksisterer. På andenpladsen kommer spørgsmålet om hardwarehåndteringen, eller håndteringen af de enkelte trådløse enheder. Hvis man tænker tilbage til pc-æraen, så stod virksomhederne lige pludselig med en frygtelig masse nyt udstyr til en værdi af 2.000 til 3.000 dollars stykket. Hvordan skulle man holde styr på den investering? Hvad med opdateringer af software? Problemstillingen er den samme for de nye trådløse enheder, men endnu vigtigere er spørgsmålet om de følsomme oplysninger på virksomhedens trådløse enheder, for hvor mange gange har man ikke prøvet at miste en mobiltelefon?
Hvordan håndterer man så det spørgsmål?
Det problem, der skal løses, er, hvordan man kan slå enheden fra uden at have direkte adgang til den. At sikre at ingen uvedkommende får adgang til dine applikationer. Lige nu findes der ingen klare løsninger. Folk er begyndt at komme med ideer, men det er et vigtigt område, hvor vi stadig har brug for en masse innovation.

Netværksdækning
Med den alfabetsuppe af netværksløsninger - GSM, GPRS, EDGE, UMTS, Wi-Fi, der er på markedet nu, hvordan skal virksomhedslederen vurdere, hvad der er en god satsning?
Hvad vi fortæller vores kunder er, at vi alle kommer til at rykke over på 3G på et tidspunkt, men det kommer til at tage nogle år. De skal være opmærksomme på teknologien, når de planlægger den langsigtede strategi, men til de applikationer vi ser nu, så er GPRS fint og dækningen er god.

Hvad med de offentlige trådløse lokalnet?
Vi ser offentlige trådløse lokalnet som en komplementær standard, og det glæder mig, at verdens operatører endelig er begyndt at gøre det samme. Sidste år var der en del bekymring om, at Wi-Fi ville snuppe en del af deres omsætning, men den tankegang er ganske enkelt åndssvag. Wi-Fi er en god ting. Det er infrastruktur og jo bedre din infrastruktur er, jo flere services kan du tilbyde, og jo flere penge kommer i kassen. Det er et halvt år for sent, men det, vi ser, er, at flere operatører nu satser på Wi-Fi.

Så alt er fryd og gammen?
Misforstå ikke. Netværk og dækning er en udfordring. Der, hvor vi virkelig skal sætte ind som industri, er, at få mobilnettene og Wi-Fi til at fungere sammen. At sørge for, at jeg som bruger kan roame gnidningsfrit mellem dem.

Stille vækst
Hvordan ser I markedet for trådløse løsninger lige nu?
Først og fremmest har vi brug for at diskutere det på et realistisk niveau. En af de ting, der irriterer mig grænseløst, er, når jeg bliver spurgt: Hey! Hvad er den næste store ting? Den næste store ting sker lige nu, men alle forventer den type af eksponentiel vækst, som vi så under dotcom-bølgen. Det er noget fis. Den type vækstrater får vi ikke at se igen de næste 10 til 20 år. Det betyder ikke, at markedet for wireless er uinteressant, tværtimod, men vi kommer til at se en gradvis vækst.

Hvad bringer 2003?
Jeg er meget optimistisk, ikke bare for IBM, men for hele industrien. Her i Cannes har jeg lyttet til en masse annonceringer, og det, jeg hører, er, at virksomhederne annoncerer ting, der specifikt retter sig mod dataservices. Det er et markant skridt fremad i forhold til sidste år, hvor der, mere end noget andet, var snak. 2003 bliver et godt år, og 2004-2005 bliver årene, hvor vi virkelig ser "lift off".

Billedtekst:
Når kunderne har fået demonstreret de besparelser og effektivitetsfordele, der er ved trådløse løsninger, finder de meget hurtig andre områder i deres forretning, hvor de også gerne vil bruge trådløs teknologi. Selv ved små projekter hjælper kunden med at drive projektet til noget større, siger Adel Al Saleh, global ansvarlig for IBM's Wireless E-business.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere