Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. januar 2003.
Onlinejobmarkedet omsatte sidste år for 125 millioner kroner. Nu har nettets jobdatabaser vedtaget fælles regler for, hvordan de tæller deres trafik.
ONLINEJOB
Det er ikke let at få konkurrerende virksomheder til at enes. Det har det heller ikke været med landets onlinejobdatabaser. Har man spurgt til trafikken, altså antallet af brugere på deres respektive hjemmesider, har svarene i bedste fald været usammenlignelige og i værste ubrugelige. Jobdatabaserne har nemlig ikke kunnet enes om en fælles trafikmåling. Før nu.
I nogle måneder har en række FDIM-medlemsvirksomheder (Foreningen af Danske InternetMedier) inden for jobdatabaseområdet arbejdet på at definere et sæt regler, så det bliver muligt at offentliggøre trafikmålinger inden for dette væsentlige markedsområde på nettet. Med en samlet omsætning sidste år på omkring 125 millioner kroner, har jobbørserne udviklet sig til at være en stadig større spiller på jobmarkedet i takt med, med at markedet for stillingsannoncer i de trykte medier er blevet rundbarberet.
De fleste af de store jobdatabaseudbydere i Danmark er med. De offentliggør nu deres trafik på antal brugersessioner og antal unikke brugere. Tallene er indsamlet og valideret af Gallup.
- For FDIM som forening er det en spændende udvikling. Det er første gang, der i dansk regi bliver indsamlet og offentliggjort trafikmålinger for et særligt segment på internettet, siger Christian Peytz, formand for FDIM.
Billedtekst:
Listen over antal hits på de danske jobportalers hjemmesider offentliggøres en gang om ugen på www.fdim.dk.