Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. december 2002.
GPRS er for længst udrullet på det europæiske mobilnet. Telefonerne har været på plads længe. Alligevel er det de færreste danskere, der har brugt - endsige hørt om - teknologien, som skulle åbne døren til et slaraffenland af mobile datatjenester.
mobile datatjenester
Stedet er SAS Royal Hotel i København. Anledningen SMI's Danish Telecom Conference 2002. Fra podiet stilles spørgsmålet: Hvor mange her har en mobiltelefon med GPRS? En skov af hænder ryger op.
Nyt spørgsmål: Hvor mange her bruger det så? Med de ord fældede taleren på sekunder den ellers så entusiastiske skov af hænder og illustrerede den udvikling eller mangel på samme, som GPRS har været igennem det sidste år. For 2002 skulle have været året, hvor operatørerne slog til og ved hjælp af GPRS lærte det ganske land at bruge mobiltelefoner til andet end at tale i.
GPRS - hvaffonen?
Det er to år siden, de første GPRS-netværk blev udrullet. Og siden har der været mange visioner om teknologien, der tilføjer muligheden for hurtig datatransport oven på det eksisterende GSM-net. GPRS skulle lære forbrugeren at benytte mobile datatjenester, en forudsætning for operatørernes succes med 3G, som er på vej, og som der er blevet investeret svimlende milliardbeløb i.
Operatørerne skulle opfinde nye faktureringssystemer, tage ved lære af de tekniske udfordringer og spotte trends og adfærd i brugernes omgang med mobile datatjenester, alt sammen for at gøre klar til 3G. Men i stedet for at stimulere forbrugernes interesse har operatørerne valgt at stuve GPRS-produktet så langt væk, at det kun er de mest ihærdige teknologi-pionerer og forretningsfolk, der har fundet frem til det.
Ifølge IT-og Telestyrelsens halvårsstatistik har blot 11.034 ud af 4,2 millioner danske mobilkunder tegnet et GPRS-abonnement. Fra operatørenes side har den primære undskyldning for den manglende GPRS-satsning været manglen på GPRS-telefoner. Telefonerne har dog været i handlen i mere end et år.
Ringe service
Teleanalytiker Torben Rune fra NetPlan A/S har fulgt udviklingen og er langt fra imponeret over operatørernes forklaringer.
- Heller ikke i 2002 er det blevet den succes, som alle folk regnede med. Det er katastrofalt for teleselskaberne, fordi GPRS skal lære forbrugerne at benytte de mobile datatjenester, som forretningsplanen for 3G er baseret på. Til gengæld er det svært at have ondt af dem, for de er selv ude om, at det ikke har solgt i det omfang, man havde håbet. GPRS-forkortelsen kan i dag oversættes til GodtProdukt-RingeService. Teleselskaberne har ikke fanget, at produktet ikke sælger sig selv i samme omfang som tale. Det kræver rent faktisk en indsats fra deres side i forhold til at finde ud af, hvad kunderne gerne vil have. Men i stedet har de forsøgt at sælge GPRS på den tekniske betegnelse, præcis som med WAP, siger han.
Ud over problemet med manglende tjenester er et af de store uløste problemer, hvordan man tager sig betalt for GPRS. GPRS-brug betales pr. MB i modsætning til pr. minut, og der er stor uenighed på europæisk plan om, hvad prisen for en MB-mobildata skal være. De europæiske priser spænder derfor fra 11 til 240 kroner. GPRS bliver på nuværende tidspunkt primært markedsført til de erhvervskunder, der skal tjekke e-mails på farten, og som har tradition for at rejse, men spørgsmålet om GPRS-roaming mellem de europæiske selskabers net forbliver uløst.
Lidt lys er der dog i horisonten. Sidst i november lancerede TDC deres MMS-services baseret på GPRS-netværket, og Sonofon, Orange og Telia lover alle MMS-tjenester inden nytår.
Billedtekst:
Endeligt noget fornuftigt at bruge det til! MMS-tjenesterne kan blive redningen for GPRS, som de fleste danskere på nuværende tidspunkt ikke har stiftet bekendskab med. TDC har for nylig lanceret MMS-tjenester, der benytter GPRS-teknologien, og landets andre operatører lover at følge efter.