Kampen om kongerigets tele

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. december 2002.


Slagmarken

TDC har igen i år stået som den altoverskyggende vinder på det danske telemarked. Selskabet sidder på 86 procent af fastnet-abonnementer, 65 procent af indlandstrafikken og 79 procent af ADSL-kunderne. Kritikken fra konkurrenterne hagler ned over Dyremose og Co., men faktum forbliver, at også i 2002 har TDC været danskernes foretrukne selskab. For selskabets største konkurrenter har det betydet et behov for en øget specialisering.

De stærke konkurrenter
Sonofon har hægtet sig godt fast i konkurrencen med TDC. Selskabet går målrettet efter erhvervskunderne blandt andet med produktet Multiplan, der forbinder kontorets fastnet og mobiltelefoner. Sonofons Polle-fra-Snave-satsning har også givet bonus, og med en markedsandel på 24 procent på markedet for mobilabonnementer, står Sonofon som TDC's største konkurrent på mobiltelefoni. På bundlinien står sorte tal, og selskabet forventer, at komme ud med et større millionoverskud for regnskabsåret 2002. Største fejltrin fra Sonofons side må være investeringerne i FWA-licenserne. Med kun 784 tilmeldte abonnementer hos det samlede antal licensholdere står FWA som et forfejlet forsøg på at skabe et alternativt access-net i konkurrence til TDC's kobber. Og Sonofon har da også opgivet at bruge licensen, der ligger på 3,5 GHz båndet. Det var primært tiltænkt til at levere bredbånd til privatforbrugeren, men da TDC med ADSL-udrulningen har sat sig på det marked, satser Sonofon nu på, at udnytte licensen i 26 GHz båndet, der er rettet mod erhvervskunderne.

Tele2 har gået til det danske telemarked med en vis grad af købmandsfornuft. Hvor mange andre selskaber fra starten af liberaliseringen har villet matche TDC på alle fronter, er Tele2 først gået ind på et markedet, når de var overbevist om rentabiliteten, også selv om det har kostet kunder. Det startede med fastnettelefoni, og med en 12 procents markedsandel på indlandstrafikken står Tele2 som TDC's største konkurrent på det område. Også på markedet for dial-up internet, hvor Tele2 sidder på 19 procent af markedet, er de den stærkeste konkurrent. Tele2 er undtagelsen, der bekræfter reglen. I tiden siden teleliberaliseringens start har Tele2 skridt for skridt nærmet sig en status som et full-service selskab, mens andre har startet med ambitionen om full-service, og så senere specialiseret sig. Senest er ADSL blevet tilført produktpaletten, der i forvejen tæller mobiltelefoni, hosting, sikkerheds- og accessløsninger. Største fejlsatsning har været FWA. I oktober leverede Tele2 licensen tilbage uden at have haft en eneste kunde.

De lidende
Orange. Modsat Tele2 er Orange siden entreen på det danske marked i 1997, under navnet Mobilix, gået efter at være teknologisk frontløber, samtidig med, at de ville matche TDC på alle hovedområder. WAP, internet- og ADSL-produkter er blevet lanceret blot for at blive trukket fra markedet igen. 2001 var året, hvor Orange droppede al fastnet forretning og specialiserede sig hen mod mobiltelefonien. Fremtiden er mobil, og det kommer blandt andet til udtryk i 2002, hvor produktet Mono, som tilbyder mobiltelefoni til fastnetpris kommer på banen sammen med den nye Microsoftmobil SVP. Oranges teknologiske satsninger og strategiskift har kostet dyrt. Et underskud på fem milliarder kroner tynger bundlinien, og et ledelsesskift samt fyringen af 400 medarbejdere er opgaver, der skal håndteres i tiden omkring årsskiftet. Oranges stærkeste position på markedet er mobiltelefonien, hvor selskabet sidder på 14 procent af abonnenterne

Telia gik målrettet efter TDC's strube, da de gik ind på det ny-liberaliserede danske marked. De ville opbygge en kopi af den svenske moderorganisation og matche TDC på alle fronter. Utallige ledelsesskift og omstruktureringer senere blev 2002 året, hvor det stod hugget i sten, at den strategi ikke holdt. Selskabet droppede deres indholdstjeneste Comhjem. Fastnet-forretningen blev barberet til benet, 250 medarbejder fyret og ADSL produktet blev droppet midt i en storstilet reklamekampagne. Telia opgiver ikke tallene for den samlede danske forretning, men en sammenlægning af de vigtigste regnskaber i selskabet viser et underskud tæt på en milliard for 2001.

Billedtekst:
TDC dominerer fortsat det danske telemarked. Konkurrenterne trækker følehornene til sig på flere områder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere