Superbrugeren skal uddannes

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. december 2002.


Det kan være en møllesten om halsen at være udpeget til superbruger. En ny uddannelse skal skabe respekt og booste selvtilliden hos virksomhedens praktiske it-gris.

IT-HJÆLPER

De findes i de fleste virksomheder.

Superbrugeren, der sidder inde med en kompetence i firmaets it-system, hvad enten det er den selvbestaltede Notes-guru, problemknuseren i Word, PowerPoint-ekvilibristen eller bare Jørgen eller Jytte, som var så uheldige at være til stede den dag, kasserne med den nye computer kom.

Hos kursusvirksomheden 4D Konsulenterne har direktør Morten Baron erfaret, at der findes et par misforhold om superbrugerens reelle kompetence og den status, der hersker om titlen.

Pædagogiske værktøjer
- Superbruger er sådan et relativt begreb. Det er en ressource, som it-afdelingen trækker på, men superbrugeren har ofte lav status - også i forhold til opfattelsen af sig selv. Ud fra definitionen er det svært at gennemskue de faktiske kvalifikationer og ansvarsområder, siger Morten Baron.

For at gøre livet lettere for superbrugeren har 4D sammen med Microsoft udviklet en decideret superbruger-uddannelse, Certificeret Superbruger.

Uddannelsen handler ikke kun om produkterne, men i lige så høj grad om formidlingsdelen.

Deltagerne får et certifikat i hånden, der viser, de har taget MOS-testen, Microsoft Office Specialist, og at de har fået træning i kommunikation og pædagogik.

- Det er en god ide, at kursisterne også får nogle pædagogiske værktøjer. Superbrugere er jo som regel superbrugere ved siden af deres egentlige arbejde, og ofte sidder de over for en frustreret kollega, som har brug for hjælp. Så er det vigtigt, at man er trænet i kommunikation, og kan holde hovedet koldt og hjælpe, siger Jesper Herp, Partner Program Manager hos Microsoft.

I Dansk Arbejdsgiverforening, DA, oplevede man, at superbrugerne blev mere tilfredse med deres dobbeltrolle, dels som almindelig ansat og dels som it-hjælper, da der kom mere fokus på deres uddannelse.

Et vist misbrug
- Hver afdeling udpegede en superbrugeraspirant, da vi skiftede platform for fire år siden. I mellemtiden har vi skiftet platform igen, men i processen opdagede vi, at hvis folk skal være superbrugere, så skal man tilbyde dem noget. Ikke løn, men muligheden for at blive dygtigere, fortæller chefkonsulent Mogens Lauritsen, DA. Derfor har alle taget kurser på det niveau, der passer dem, og alle har taget mindst et pc-kørekort.

I dag har DA i realiteten deres egen lille kursusvirksomhed, hvor en håndfuld medarbejdere med interesse og evne for det, underviser kollegerne.

- Der er kun to, der sprunget fra, fordi de ikke orkede at være hjælpere samtidig. Jeg kan mærke, at superbrugerne føler sig mere kvalificerede til at hjælpe.

- Men selvfølgelig bliver de da misbrugt engang i mellem, for eksempel hvis printeren ikke virker. Så er det nemmere lige at spørge superbrugeren end at løse problemet selv, selvom man måske godt kunne, siger Mogens Lauritsen.

Superbrugere afskaffet
Hos HNG, Hovedstadens Naturgas, har man valgt helt at afskaffe begrebet superbruger.
Brugerne i HNG skal helst have taget pc-kørekort, men it-afdelingen har oprettet en helpdesk og foretrækker ganske enkelt at varetage alle opgaver selv.

- Vi vil gerne have kompetencerne samlet i it-afdelingen, og sørge for at det, der skal kunnes, det kan vi. Begrebet superbruger har aldrig rigtig været etableret her hos os. Men hvis man har superbrugere, så skal it-afdelingen også yde en særlig indsats over for dem, så de er klædt ordentligt på. Jeg har indtrykket af, at vores brugere synes det ok, at begrebet er afskaffet, og lidt superbrugeraktivitet er såmænd nok tilbage alligevel. Men i it-afdelingen kan vi bedre overskue behovet og holde styr på indsatsen uden superbrugere, siger Hans Thorup, it-servicechef i HNG.

Billedtekst:
Spørg dog din certificerede superbruger, inden du begynder at pille selv, kammerat!




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere