Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
TDC's divisioner med ADSL-produkter på programmet har i 2001 konkurreret hårdt - ikke bare med Tiscali og Cybercity, men også med hinanden. Den strategi har ifølge koncernchef Henning Dyremose spillet en væsentlig rolle for TDC's dominans af markedet.
- Vi tror på konkurrence og konkurrencedrevet vækst. Sådan siger koncernchef for TDC Henning Dyremose om selskabets ekspresudrulning af ADSL og de markedsandele, som TDC formåede at tage i 2001. TDC's primære konkurrenter gennem 2001 var Cybercity og Tiscali, men hvor de tre selskaber i 2000 delte markedet mellem sig i tre lige store dele, satte TDC sig på 73 procent af markedet i 2001. Strategien hedder intern konkurrence. Og TDC har gennem 2001 spillet de enkelte divisioner ud mod hinanden i konkurrencen om ADSL-kunderne.
- Det er godt, at Cybercity og Tiscali har været på markedet, for det sætter skub i mine folk, men den målrettede strategi om en intern kappestrid mellem TDC Internet, TDC Tele Danmark og til dels også TDC Kabel TV har også bidraget væsentligt til succesen, siger han.
Skaber markedet
TDC har under udrulningen kørt med seks forskellige ADSL-produkter fra to forskellige divisioner. TDC Internet tegner sig for Boomtown, rettet mod spilsegmentet, Netaccess, til de private, og Proaccess og medarbejderbredbånd til erhvervskunderne. De interne konkurrenter TDC Tele Danmark står for Tele Danmark Bredbånd til privatkunder og skræddersyr løsninger til erhvervsklientellet. Hver division har kørt selvstændig markedsføring.
- Med den interne konkurrence er der ganske enkelt flere om at udvikle produkter, markedsføre produkter og skabe et marked. Man kan måske sige, at det er ressourcespild, men vi tror på det som en væsentlig faktor i vores udrulning. For kunderne betyder det en fordel i forhold til det bredere spektrum af produkter, de får. Der er en mangfoldighed af behov, og den interne konkurrence har betydet en mangfoldighed i produkterne, siger han.
Indhold som driver
I efteråret 2001 lancerede TDC konceptet Boomtown, en kombination af fysiske spillecafeer, en spilportal og et ADSL-produkt. Konceptet er et eksempel på, hvordan operatørerne driver efterspørgslen efter ADSL frem ved at tænke i indhold. Lignende eksempler finder man hos konkurrenten Telia, der med Comhjem.dk-portalen forsøger at trække bredbåndskunder ind i forretningen.
Ifølge Henning Dyremose er det dog en forretningsmæssig balancegang at skabe indhold for at drive ADSL frem.
- Vi skal fastholde vores image og ry som innovatører. Derfor valgte vi at gå i spidsen med Boomtown-konceptet, og vi var de første med medarbejderbredbånd. Men samtidig er det åbenlyst, at vi som operatører ikke kan gå i spidsen og drive udviklingen frem på alle områder. I en lang række situationer er det lige så vigtigt at se sig om i verden, se hvad kunderne efterspørger og så overtage de ideer, der er derude, siger han.
Billedtekst:
- Med den interne konkurrence er der ganske enkelt flere om at udvikle produkter, markedsføre produkter og skabe et marked. Man kan måske sige, at det er ressourcespild, men vi tror på det som en væsentlig faktor i vores udrulning, siger koncernchef for TDC Henning Dyremose.
Foto: Torben Klint
Note:
Næste skridt
Mens danskerne har kastet sig over ADSL-forbindelserne både som private kunder og hjemmearbejdere, så vejrer andre dele af IT-branchen morgenluft. Trådløse netværk står tilsyneladende højt på listen over IT-udstyr, der kan være med til at gøre danskernes IT-forbrug endnu højere, når den bærbare, den håndholdte eller spillemaskinen skal forbindes til internet.