Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
TDC er gået ud af ADSL-året 2001 som vinder. Konkurrenternes markedsandele er skrumpet markant, og to operatører har trukket sig helt ud.
Det danske teleår 2001 har stået i ADSL-udrulningens tegn. På blot et år voksede antallet af danske ADSL-abonnementer fra 25.761 til 150.234, da IT- og Telestyrelsen opgjorde tallene for 2001.
95 procent af landets befolkning har nu mulighed for at få højhastighedsinternet, og med en ADSL-penetration på 8,2 procent af befolkningen indtager Danmark en andenplads på europæisk plan, kun slået af Belgien, hvor penetrationen er 11,5 procent.
TDC, der i årets løb har sat koncernens omfattende markedsførings- og serviceapperat i ADSL-gear, er gået ud af år 2001 som den store vinder inden for bredbåndsinternet. Hvor markedet anno 2000 var delt i tre cirka lige store dele mellem TDC, Cybercity og Tiscali, blev 2001 året, hvor TDC tog den største del af kagen og en markedsandel på 73 procent eller cirka 110.500 kunder. Koncernens tal for første halvår 2002, hvor TDC kunne fremvise et kundetal på 187.000, tyder på, at sejrsgangen fortsætter.
- 2001 har været karakteriseret af TDC's hurtighed og landsdækkende udrulning. Men selvom TDC sidder på 73 procent af markedet, er det et spændende område at følge, fordi markedet stadig er ekspanderende. To nye spillere er kommet til, og der er bestemt plads til konkurrence i fremtiden, siger teleanalytiker Torben Rune fra Netplan.
De faldne
På trods af forventningerne til ADSL-markedets størrelse valgte flere konkurrenter til TDC alligevel at forlade markedet efter ganske kort tid. I vinteren stoppede hårdt pressede Orange for tilgangen af nye ADSL-abonnementer med argumentet, at fremtiden er mobil. For Sonofon, der kun tog 0,9 procent af markedet i 2001, betød året en erkendelse af, at det er svært at få en forretningsplan ud af de private kunder. Sonofon valgte derfor at satse på erhvervskunder inden for den trådløse bredbåndsteknologi FWA.
Hvor Sonofon og Orange har valgt at trække sig, har to nye spillere dog meldt sig. Telia har brugt mere en 100 millioner på deres bredbåndssatsning, blandt andet på portalen comhjem.dk med speciale i underholdning som film og spil, der kræver hurtige forbindelser. Dermed satser selskabet ifølge Torben Rune på et af de områder inden for højhastighedsinternet med stort potentiale for vækst.
- Vi har ikke set det store ryk på de reelle højhastighedsforbindelser, som 2Mbit, endnu. Det gør ikke Danmark til efternølere på området, men betyder snarere, at vi ikke rigtig har set tjenester, der rykker, siger han.
Den anden nye spiller er Tele2, der meldte sig under ADSL-fanerne i midten af august i år. Her vurderer man det samlede danske ADSL-marked til omkring 1,3 millioner kunder og forventer at tage en markedsandel på 15 til 20 procent inden for de næste tre år.
Note:
Mere bid
TDC's største konkurrent på fastnet i Danmark Tele2 har ikke fået mindre bid, efter Kenneth Gustafsson forlod den danske afdeling af det succesfulde teleselskab. Således har Tele2 efter sommerferien lanceret sit bud på at få en del af ADSL-kagen.
Note:
Lukker forbindelse
TDC har som det første teleselskab valgt som udgangspunkt at spærre for trafik til en række såkaldte "sexlande". Dermed skal man selv henvende sig for at få åbnet forbindelsen, hvis man som fastnetkunde ønsker at ringe til lande som Sierra Leone, Sao TomÈ & Principe, Guinea Bissau og Diego Garcia.