Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. august 2002.
17 procent af al dansk B2B handel vil i 2004 foregå på nettet. Det forudsiger en ny undersøgelse fra analysehuset Forrester. Også de resterende europæiske lande står foran et
boom i online B2B.
Efter år med manglende infrastruktur, inkompatible systemer og generel mistillid til nettet som handelssted er de europæiske virksomheder ved at være parat til B2B online handel.
Det forudsiger en ny undersøgelse fra Forrester research.
Online B2B-handel, der i 2001 havde en værdi af beskedne 77 millioner euro og udgjorde under en procent af Europas samlede B2B-handel, vil i de næste fire år boome og vokse til 22 billioner euro i 2006 eller 22 procent af den samlede handel.
Mens Forrester forudser et samlet europæisk boom, forventes de næste år også at illustrere den digitale kløft mellem de enkelte europæiske lande.
Forrester peger på, at lande som Danmark og Sverige vil være spydspidser i udviklingen.
Landenes store investeringer i IT pr. indbygger betyder ifølge undersøgelsen, at 17 procent af al B2B-handel vil ske online i 2004, og at de to lande samlet vil stå for 10 procent af al europæisk net-handel virksomheder i mellem. Frankrig, England og Tyskland vil bringe volumen til online B2B i 2006, hvor 23 procent af handlen foregår online, mens de sydeuropæiske lande, hvor investeringerne i IT er mindre, vil sakke langt bagud.
Deler ikke optimisme
Hos e-handelsfonden er man ikke enig i de optimistiske danske tal i Forrester-rapporten.
- Undersøgelsen her lægger op til en eksponentiel vækst i dansk B2B nethandel, og det, vi ser nu, er mere jævn vækst, siger Martin Borgen, projektleder hos e-handelsfonden.
- Det er til gengæld ikke overraskende, at Danmark bliver nævnt som et af de lande, der skal gå i front for udviklingen, da der i mange år har været et stærkt fokus på at udbrede IT til folket, siger Martin Borgen.
Billedtekst:
Danmark vi være i front, når online B2B-handel vil i de næste fire år boomer, forudser ny undersøgelse fra Forrester research.
Illustration: Lene Sekjær