Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. august 2002.
Som den første internetleverandør tilbyder Cybercity centrale sikkerhedsfunktioner for alle private internetbrugere. Ydelsen bruges også til aktivt at markedsføre Cybercity.
Centraliserede sikkerhedsfunktioner er den nye konkurrenceparameter for internetudbyderen Cybercity, der tilbyder centraliseret antivirus, sammen med en central firewall til alle virksomhedens privatkunder.
Dermed får kunderne et ekstra sikkerhedsniveau, som kan tage noget af presset fra lokale firewalls og antivirus. Cybercity siger dog, at løsningen i mange tilfælde helt vil kunne erstatte den lokale sikkerhedssoftware.
Efterhånden er det de sekundære ydelser, som er konkurrenceparametre for de forskellige internet-leverandører. For priser og hastigheder er næsten ens for alle.
Flere internet-leverandører har sikkerhedsydelser i form af favoritpriser på personlige firewalls og antivirus, men Cybercity er den første leverandør på det danske marked, der tilbyder centraliserede sikkerhedsløsninger til alle kunder.
Teknisk direktør i Cybercity Jesper Hansen siger:
- Vi mener, at sikkerhed er en vigtig markedsføringsparameter, og vi mener dertil, at denne løsning vil kunne give vores bredbåndkunder øget sikkerhed.
Behold lokal sikkerhed
Løsningen, der kaldes HackerSmacker, består af en central firewall med tre sikkerhedsniveauer, hvor det højeste sikkerhedsniveau kun slipper e-post og http-trafik igennem.
Al datatrafik scannes for vira og orme, hvilket sker ved en intern redigering (proxy-server) af datatrafikken, sådan at både ftp-, nntp- og http-baserede dataoverførsler scannes. Dertil scannes al e-post-trafik.
Cybercity gør opmærksom på, at løsningen ikke er en erstatning for lokal sikkerhed på en computer, idet vira stadigvæk kan komme ind i systemet via disketter eller cd-rom'er.
- Vi tager et ansvar med vores sikkerhedsydelse, men med hensyn til sikkerhed er der ingen 100 procent garantier, så brugeren skal stadigvæk være sikkerhedsbevidst.
Det overvejes at indføre spærring mod uønsket e-post (spam) og mulighed for at kunne fjerne e-post med decideret pornografisk indhold.
Billedtekst:
Cybercity bruger sikkerhed som en markedsføringsparameter. - Men med hensyn til sikkerhed, er der ingen 100 procent garantier, så brugeren skal stadigvæk være sikkerhedsbevidst, siger Cybercitys tekniske direktør Jesper Hansen.
FOTO: TORBEN KLINT