Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 26. august 2002.
Microsoft overvejer at gøre salget af licenser og Software Assurance afhængig af certificerede medarbejdere.
Los Angeles: Introduktionen af Microsofts nye licensprogram har været så problematisk, at Microsoft overvejer at indføre certificeringskrav overfor softwareforhandlerne i SMB-segmentet.
Egentlig skulle det nye licensprogram have været med til at gøre beslutningen om at opdatere sin software nemmere for både slutkunder og for Microsofts partnere, men kommunikationsproblemer har betydet, at licensprogrammet ifølge Bjarne Riis, partneransvarlig hos Microsoft i Danmark, ikke har fået den rette modtagelse.
- Vi må erkende, at vi langt fra har været gode nok til at kommunikere budskabet om de nye licensregler ud gennem kanalen. Hvad angår salget gennem vores LAR'er, (Large Account Resellers, red.), har der ikke været de store problemer, men anderledes ser det ud hos de mange små forhandlere, siger Bjarne Riis.
Fælles ansvar
Problemet har været, at mange kunder inden deadline den 31. juli ikke har besluttet sig for, hvilket licensprogram de vil benytte sig af i fremtiden. Kunden har haft valget mellem at tegne en Software Assurance, der sikrer dem alle fremtidige opdateringer uden ekstra beregning, eller at opdatere hver enkelt softwarelicens, når der kommer nye versioner af programmerne på gaden.
Den manglende beslutsomhed hos kunderne kan dels skyldes manglende information fra Microsofts side eller, at forhandlerne og distributørerne ikke har været opmærksomme nok på slutkundernes behov.
- Set i bakspejlet, så skulle vi have været ude sammen med kanalen langt tidligere og mere struktureret, end det har været tilfældet denne gang. Forhandlernes forhold til slutkunderne er altafgørende for vores succes, og derfor har vi overvejet, om vi skal til at sætte kriterier op for forhandlere, der vil sælge vores software, siger Bjarne Riis.
Når Microsoft ikke har indført sådanne certificeringer endnu, skyldes det ifølge Bjarne Riis, at man fra dansk side venter på, om moderselskabet kommer med tiltag i den retning.
Sved på panden
En af de distributører, der har mærket licensproblematikken tæt på kroppen er Norsoft. Her har konsulent Lars Agerbo Jacobsen haft sved på panden i mange måneder op til deadline ved udgangen af juli.
- Jeg har haft mange forhandlere i røret, som har været forvirrede. Dels over reglerne i den nye licenspakke, men også over tidsspørgsmålet. Microsoft har jo imødegået en del af den kritik, der har været, ved at udskyde deadline, og selvom det måske har hjulpet nogle, har det også betydet, at andre er kommet mere i tvivl, siger Lars Agerbo Jacobsen.
Han har på eget initiativ holdt mange oplæg for forhandlere for at forklare om det nye licensprogram, men han erkender, at det ikke er lykkedes at opdatere alle optimalt.
Han synes derfor også godt om de nye certificeringstanker, som Microsoft luftede på partnerkonferencen Fusion 2002 i Los Angeles i juli.
Billedtekst: Lars Agerbo Jacobsen, der er konsulent hos Norsoft, er positiv over for certificeringstankerne fra Microsoft.