Ufrivillig vækning fra Sonofon

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. august 2002.


En daglig saldo-SMS, der var tænkt som en service til Sonofons kunder, er endt med at blive et større irritationsmoment. SMS'en bibber ind i den tidlige morgenstund, og vækker kunder med tændt mobil.

Det sku' være så godt, og så' det faktisk skidt. Den 27. juli modtog Sonofons taletidskunder en SMS om, at de hver dag mellem klokken seks morgen og 12 middag ville modtage en SMS, hvor deres saldo blev vist.
En service, som skulle spare dem penge, og give dem et dagligt overblik over, hvor mange kroner, der er tilbage på kontoen.
Men da de fleste af kunderne modtager saldo-SMS'en før klokken syv om morgenen, står Sonofon ikke med glade velservicerede kunder, men med en række utilfredse kunder, der frabeder sig den ufrivillige morgenvækning.
- Det er helt hen i vejret. En søndag morgen fik jeg beskeden klokken 6.40 og det er altså ikke vanvittigt sjovt at blive vækket på det tidspunkt. På intet tidspunkt har jeg modtaget beskeden efter klokken syv, og da jeg ringede til Sonofons kundeservice var beskeden, at tjenesten ikke kunne slås fra, og at jeg i øvrigt bare kunne slukke telefonen eller sætte den på lydløs. Men jeg synes ikke, at Sonofon skal bestemme, hvordan jeg bruger min telefon, siger Marie-Louise Fogh Holm, der bliver Sonofon-vækket hver dag mellem 5.30 og klokken syv.
Brøler rettes
Hos Sonofon erkender markedsdirektør Steen Høgh brøleren.
- Jeg kan godt forstå, at folk synes, det er træls at blive vækket så tidligt. Den daglige saldo-SMS var tænkt som en service til vores kunder, så de ikke behøvede at bruge penge på, at ringe ind for at få oplyst deres saldo. Ideen med at sende den om morgenen var at give kunderne et overblik over, hvor mange kroner, der stod på deres taletidskonto, og om de havde behov for at tanke op, siger han.
Ifølge Steen Høgh arbejder Sonofon på højtryk for at få rykket saldo-SMS'en længere op ad dagen. Inden slutningen af august vil det være muligt at slå servicen fra.

Billedtekst:
Sonofons kunder er trætte af, at de ikke kan sove længe og vågne dejligt af sig selv i weeekenden. En tjeneste tænkt som en service bipper nemlig ind på kundernes mobiltelefoner ukristeligt tidligt og resulterer i helt ufrivillig morgenvækning. Sonofon arbejder på højtryk for at stoppe fadæsen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere