Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. juli 2002.
Med købet af Navision bevæger Microsoft Danmark sig et skridt videre i strategien om at levere samlede IT-løsninger til det danske erhvervsliv.
Det er endnu småt med de konkrete planer efter, at Microsofts opkøb af Navision blev endeligt lukket den 11. juli, da 98,8 procent af Navisions aktionærer havde sagt ja tak til købstilbudet.
Ifølge Klaus Holse Andersen, administrerende direktør for Microsoft Danmark, er en af konsekvenserne dog, at Microsoft Danmark i højere grad end før kan efterleve moderorganisationens strategi om at blive løsningsleverandør, en strategi, der blev præsenteret på den amerikanske Fusion-messe sidste år.
- Der er ingen tvivl om, at købet af Navision er en del af en bevægelse mod at blive et løsningshus, der leverer samlede løsninger til små og mellemstore virksomheder. Det er vores ambition, siger han.
Han har ingen kommentarer til, hvordan købet ellers kommer til at påvirke Microsoft Danmark. Grundet regler fra Københavns Fondsbørs har der været lukket for kommunikationen mellem de to selskaber i perioden mellem købstilbuddet på knap 11 milliarder kroner og aktionærernes endelige accept.
- Vi har vist begge siddet og drømt om, hvordan man kan gennemføre en eller anden form for samarbejde, men det er først nu, at vi skal til at tale sammen, siger han.
Overlapninger koster job
På den anden side af bordet, hvor Preben Damgaard, der nu kan smykke sig med titlen som EMEA-ansvarlig for Microsoft Business Solutions, er fokus for Navisions integrationsproces i Microsoft blandt andet på personale- og afdelingsoverlapninger i de to selskaber. Overlapningen har allerede fået konsekvenser. Virksomhederne har begge salgskontorer i Tyskland, England og USA, og beslutningen om sammenlægningen af de engelske kontorer er allerede truffet. Hvor mange arbejdspladser sammenlægningerne kommer til at koste, er endnu uklart.
Et andet punkt på programmet er arbejdet med de to organisationskulturer.
- Forholdene omkring de to virksomhedskulturer er bestemt noget, vi har været opmærksomme på, og vi deler selvfølgelig vores erfaringer fra Navision og Damgaard fusionen med folkene fra Microsoft. Det er vigtigt med fælles missioner og visioner, og jeg er blevet glædeligt overrasket, for på trods af størrelsesforskellen, så synes jeg ikke, kulturforskellene er så voldsomt store. Både hos Navision og hos Microsoft er der fokus på entreprenørånden, siger han.
Billedtekst: Klaus Holse Andersen, administrerende direktør for Microsoft Danmark, er overrasket over, hvor små kulturforskellene er mellem Microsoft og Navision. Foto: Torben Klint