Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. juni 2002.
Siden 1995 har Lotus være ejet af IBM. Status i dag hos Lotus er en bred kanalstrategi, positive forhandlere, fælles udvikling med IBM og erkendelsen af at videnstyring ikke var det næste store enterprise-produkt efter ERP.
Lotus Danmark var repræsenteret stærkt på denne måneds europæiske softwarekonference, men denne gang var det IBM-visitkort, som blev uddelt, hvor der var et Lotus-logo i hjørnet. www.Lotus.com er lukket, og sender de besøgende videre til IBM's software-websted. Men Lotus mener ikke selv, at der er tale om, at Lotus er blevet rodløs.
Henrik Mørck, Lotus' nordisk salgsdirektør, siger:
- Der er naturligvis nogle hos os, som stadigvæk er lidt nostalgiske, men Lotus har det godt hos IBM. Vores forhandlere har fået alle IBM's softwareprodukter til deres rådighed, og det giver dem mulighed for at få et bredere salg. Løsningsleverandørerne har i dag adgang til alle IBM's udvikler- og marketing-ressourcer, og det styrker dem.
Aktive udviklere
Som eksempel på udviklingen nævner Henrik Mørck samkøringen mellem IBM's internettransaktions-server WebSphere og Lotus Domino-serveren.
- Den udvikling fortsætter. I dag har vi for eksempel kun et portalprodukt i hele IBM, hvor der før var to. Vi bruger energien bedre, fordi der er mange ting, som vi bare kan finde i IBM's katalog, og derfor ikke skal udvikle selv. Her er et andet eksempel: Brugen af Tivoli-software i administration af Domino-serveren. Gevinsten for IBM er den løsningsorienterede organisation, som vi bragte med ind.
Hanrik Mørck fortæller videre, at hele udvikler-siden af Lotus-samfundet har fundet sig til rette hos IBM-software.
- De er mindst lige så aktive som før. Faktisk lidt for meget. Gid man i højere grad ville gå efter at udvikle løsninger, der hurtigt kunne blive til produkter og så måske rette sig mod nichemarkedet, hvor man ikke konkurrere så meget med hinanden. Så kunne vi nemlig hjælpe dem endnu mere.
Videnstyring venter på bedre tider
Siden 1998 har Lotus satset hårdt på videnstyring (knowledge management), men i dag erkender man, at det vitterlig ikke var den succes, som man forventede.
- Vi kan i dag konstatere, at videnstyring er lige så vigtig som dengang, men den økonomiske- og politiske situation er bare ikke til det. Vi bruger teknologien i andre sammenhænge og til at styrke vores eksisterende produkter, for eksempel portal-produktet Quickplace. Men det betyder ikke, at vi har opgivet videnstyring - overhovedet ikke. Der skal bare bedre tider til.
Lotus vil fremover også have fokus på afvikling af virksomhedsapplikationer og e-post på et bredt udvalg af klienter, blandt andet mobile klienter. Lotus var først med en virksomheds-løsning basereret på WAP. Notes-brugerne har siden 1998 kunnet bruge mobiltelefoner som en ultra tynd Notes-klient.
- Vi tror på, at fremtiden byder på fleksible klientløsninger. Det betyder, at man frit kan vælge mellem den traditionelle Notes-klient, en browser eller en mobiltelefon - eller helt nye typer af enheder alt efter behov og situation, siger Henrik Mørck.
Billedtekst: Henrik Mørck, nordisk salgsdirektør, Lotus, fortæller, at Lotus er glad for IBM-rødderne.
- Det betyder bedre service for vores partnere og en ren kanalstrategi, siger han. Foto: Camilla Schiøler