Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. juni 2002.
Salget af TFT-skærme er tæt på at overhale de traditionelle CRT-skærme, siger udvalgte detailkæder.
Der er sket en voldsom udvikling i antallet af solgte fladskærme i landets detailbutikker.
Både hos Computercity og hos Electric City melder de salgsansvarlige, at de faldende priser på TFT-skærme har medført en kraftig stigning i antallet af solgte fladskærme frem for almindelige CRT-skærme.
- Der er sket en meget markant stigning i antallet af solgte fladskærme. Jeg vil skyde på, at halvdelen eller flere af de skærme, vi langer over disken, er flade, siger den daglige ansvarlige hos Computercity i Glostrup, Henrik Kaspersen.
Hos Computercity er udvalget af CRT-skærme dog ikke blevet begrænset i takt med, at der er kommet flere TFT-skærme på hylderne, men det skyldes en beslutning om at have fuldt udvalg af bestemte CRT-serier.
Hos Electric City i Aalborg melder Kenneth Jensen, der er salgsassistent, om en tilsvarende efterspørgsel.
- Salget af fladskærme er klart stigende. I perioder sælger vi ligeså mange TFT-skræme som CRT-skærme. Det helt afgørende argument for den almindelige kunde er prisen, og prisfaldet har været med til at øge såvel salget som efterspørgslen, siger Kenneth Jensen.
Hos Computercity sælger man både 17 og 15 tommer samt enkelte 18 tommer TFT-skærme, mens langt den overvejende del af salget hos Electric City er begrænset til 15 tommer fladskærme.
Begge butikker forventer en fortsat stigende efterspørgsel på de flade skærme.
Men begge butikker mener også, at salget af CRT-skærme først for alvor vil tippe til fordel for fladskærmene, den dag den teknologiske udvikling gør det prismæssigt fornuftigt for de mange kunder, der spille meget, at købe flade skærme.
Billedtekst:
- Halvdelen af de skærme, vi langer over disken, er flade, siger den daglige ansvarlige hos Computercity i Glostrup, Henrik Kaspersen.