Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. maj 2002.
Det omfattende nedbrud på TDC's ADSL-tjenester udløser nu kompensation for de 40.000 ramte abonnenter. De skal dog selv henvende sig med erstatningskravet.
De godt 40.000 danskere, der gennem den seneste uge har været ramt af det omfattende ADSL-nedbrud hos TDC, er sikret kompensation på næste kvartalsregning. Det er meldingen fra TDC's informationsafdeling.
Har man som ADSL-kunde været ramt mere end to døgn af nedbruddet, bliver man refunderet for hver dag uden internetforbindelse. TDC opfordrer ramte kunder til at rapportere nedbruddet og varighed på koncernens Opasia-
sider. Kompensationen bliver kun udløst, hvis kunden melder fejlen, da det ikke kan måles, hvem der er blevet ramt og hvor længe. TDC's ADSL-forbindelse koster mellem 1.705 kroner og 1.005 kroner i kvartalet. TDC har på nuværende tidspunkt ikke overblik over, hvor meget de mister på nedbruddet.
Stadig problemer
Selvom de fleste kunder ifølge TDC skulle have fået forbindelsen tilbage, erkender virksomheden, at der stadig kan være enkelte problemer rundt om i landet.
Nedbruddet opstod natten mellem den 28. og 29. april, da teknikere over hele landet skulle installere nyt software på trafiknudepunkter. Det resulterede i, at nogle af knudepunkterne gik ned.
Ifølge Peter Djurup, informationsmedarbejder hos TDC kom nedbruddet bag på virksomheden, og det har taget længere tid at reparere end først forventet.
- Det har været mere kompliceret end som så, også selv om vi haft fuld bemanding 24 timer i døgnet siden sidste weekend. Problemet var overraskende, for vi havde faktisk testet softwaren på 300 af de 900 trafikknudepunkter i seks uger uden nogen problemer, men da vi foretog den endelige installation, gik det ned, siger Peter Djurup.